Okej, då kör vi igen! Har för närvarande tre honor med rom, den ena borde släppa sin om en vecka ungefär.
Har hittills inte fått några räklingar att överleva så jag hoppas på de här! Förut har de levt en vecka ungeför och sedan spårlöst försvunnit.
Har ett sådant där billie-filter (?) så det är inte dit räklingarna tagit vägen i alla fall. Fick tips om att de kanske svält ihjäl och att jag skulle mata med fint foder, men de hann dö innan jag fick något skaffat.
Har ni några tips på vad jag kan göra för att lyckas få några att överleva den här gången? Ska jag mosa några Shrimp Wafers till pulver och lägga i vattnet åt räklingarna, borde jag ha i något vattenberedningsmedel eller något annat?
Finns i affärer här omkring sera nånting-smått-för-yngel-under-1-cm, skulle det vara något att ge småttingarna efter att de fötts? Eller är det då bättre att pulvrisera räkmaten?
klart du ska ha vattenberedning i. även om de vuxna tål lite koppar och klor så e det värre för småttingarna. köp mat som e i pulverform och bara dutta fingret i det och skvampla fingret i vattnet vart annan dag så har dom mat… men har du fisk i eller fel ph så kan det va därför de försvinner…
Nix, endast 8 st Red Crystal. (+ lite skräpsnäckor)
Har dem i ett litet kar på 12 l, som varit igång sedan maj-juni någon gång. I början av sommaren gick de med rom nästan konstant, men det var aldrig några räklingar som klarade sig längre än en vecka. Sedan har de haft paus ganska länge när inga gått med rom, men nu har de tydligen kommit igång igen.
Inredningen består av en rot som i dagsläget är täckt med javamossa som i princip tagit över karet… har tänkt rensa många gånger men ja… Mycket mossa alltså
På botten har jag bara vanlig sand.
ph 7 e rätt lagom. men helst inte över. kan ju ha vart för varmt i karet och därför de inte överlevde var ju rätt varmt i sommar och med ett så litet kar så… jo räkor behöver vattenberedare…
Öukeij, då blir det till att åka och handla både vattenberedningsmedel och yngelfoder då!
Tänkte det var bäst att förbereda sig FÖRE den här gången, och inte först efteråt…:oops:
Två av mammorna, precis innan jag märkte att de två plötsligt blivit tre :o
De är ju inga dyrgripar, utan av väåldigt låg grad, men nu är jag inte ute efter att odla och sälja vidare eller något utan har dem bara för att det är roligt.
ja köp easylife vattenberedare eller aquasafe jag kör på det sistnämnda. de e väldigt känsliga mot klor och koppar så det behövs. och går tempen upp över 27grader i karet så överlever inte så många räklingar… lycka till :thumbs:
Tempen tror jag inte har varit boven i dramat för mig i alla fall. Hade karet i en källare över sommaren (bra med så små kar att du lätt kan konka omkring med dem om du tömmer ur hälften av vattnet) så temeraturen har i alla fall inte överstigit 25 grader. Vd jag vet om i alla fall.
nej då har ju inte tempen vart boven iaf… men för högt ph så överlever inte heller räklingarna då de får problem när de ska ömsa skal. eller så e det för du inte haft i vattenberedare. eller så hittade de inte mat de första dagarna. orsakerna kan vara många. bara att försöka igen
Än så länge ser det ut att gå vägen! De äldsta räklingarna är runt 2 veckor gamla nu och den andra kullen kom för en vecka sedan. Hittills har jag räknat till över 20 småttingar och ännu verkar inga ha dött! :shock: Vågar knappt tänka tanken, men tänkt om någon, bara någon av dem skulle överleva till vuxen ålder! I vilket fall som har jag lyckats få dem att överleva dubbelt så länge som jag brukar i alla fall!
Håller tummarna för fortsatt lycka, men har du ökat överlevnaden från en till två veckor så tycker jag att chanserna borde vara goda, dels verkar du ha ändrat på något som var avgörande, dels är de ju mindre känsliga nu än för en vecka sen