Hej! Nu vill jag ha lite råd igen. Algätande snäckor till stänktetreodlingen 19 liter med fin sand i botten.
(Har fö en helena-snäcka/rovsnäcka i det “stora” på 54 liter.)
Skulle vilja ha något trevligt och effektivt i det lilla. Vem säljer, vad skall de kosta? Hur skall de skickas? Vad kan det bli för problem med den sort som ni rekommenderar? Läste om någon sort som går ner i sanden. Hur är detta en fördel?
Christin
Både Äppelsnäckor och Posthornssnäckor äter bl.a. alger, i mitt lilla räkkar har jag rosa Postisar och där finns inga alger
!!!
Ok, posthorn och äpple. Vem blir störst?
Vem säljer? Vad skall de kosta? Hur skall de skickas? Vad kan det bli för problem med de sorter som du rekommenderar? Läste om någon sort som går ner i sanden. Hur är detta en fördel för mig som har fin sand? Vad heter den sorten? Rår Helenan på fullvuxna exemplar?
Christin
Äppelsnäckorna blir som en pingisboll ungefär och Posthornssnäckorna ca 2,5 cm i diameter, ja Helenorna kan ta mindre exemplar av båda sorterna, AMDAdesigen har båda sorterna, mina rosa Postisar kommer från henne och det går jättebra att skicka snäckor ! De snäckor som går ner i sanden är bl.a. Malajsisk sandsnäcka tror jag de heter men dem tar Helenorna, jag blev av med samtliga i mitt Scalakar där Helenorna gick tills jag rev ur karet och bytte sanden mot kattsand, Helenorna är otroligt efektiva om man inte vill ha snäckor i karet
!!!
Hej
Jag har blåa Posthornssnäckor,och tyvärr så äter helenan upp dom om du har dom tillsammans.
Skicka kan jag göra, bara det lungnar ner sig med snö och temp.
Jag vill ha 100kr för 7st inkl frakt.
Berätta lite mera om äppelsnäckorna, kul att se dem tydligt pga. storleken. Vad blir problemen med dem, när de växer till sig i storlek och förökar sig. Hur gammal blir äpplena?
Mvh
Christin
Jag kan inte så mycket om dem men här är en bra länk
!!!
http://appelsnackor.webs.com/
Denna länken borde ge dig alla svar du vill ha http://www.applesnail.net/
Mycket fina sidor! Så vem säljer äppelsnäckor?
Mvh
Christin
Äppelsnäckor och Posthornssnäckor , är inte så kunnig, men funkar dom med räkor?
Dom försöker sig inte på att ta räklingarna?
Kanske dum fråga , men vill vara på den säkra sidan eftersom jag funderar på nått sånt i mitt räk kar.
Klättrar dom ur karet om man kör utan täckglas, eller håller dom sig i vattnet?
Himla bra frågor!
C.
Snäckor äter inte räkor, inte ens räklingar så det är helt säkert att ha dem tillsammans med räkorna och räkorna bryr sej inte om snäckorna !
Är vattenvärdena dåliga så flyr snäckorna, men jag har inte haft snäckor som klättrat ur karen i alla fall, mina håller sej där dom är !
Äppelsnäckor klättar ur karet, förr eller senare, i alla fall honorna. De lägger ägg ovan vattenytan och när de är på upptäcksfärd på jakt efter nya äggläggnigsplatser tenderar de ofta till att klättra ur karet så äppelsnäckor=täckt, posthorn kan du köra i öppet kar utan några problem
De bägge snäckorna tar inte räkor eller räklingar så det är helt säkert att ha dem med räkor
Tackar för svaren, är lite sugen på äpplen, så blir nog det framöver.
vem säljer?
C.
Gå in och titta på Säljes och köpes
så hittar du