Vilken man använder ni till era räkor skulle vara kul att veta ![]()
Om man då bort ser från vilka grönsaker ni använder.
Själv kör jag med Dennerle ShrimpKing Complete och Aminovita-P till mina räkor är detta den rätta vägen för att få fram fina räkor och mycket räklingar? ![]()
Mina sakuras har gått i ett kar med några små fiskar senaste tiden vilket gjort att dom inte behöver utfodras speciellt mycket förutom det dom får “gratis” från fiskarna.
Dock så gillar dom att käka lite gurka och andra roliga saker som ärtor som jag brukar bjuda dom på ibland. Sedan får dom även eklöv på stadig basis vilket uppskattas mycket hos dom ![]()
Har aldrig använt några “special”-saker till dom då dom verkar klara sig ypperligt på den kost dom får. Det ska även sägas att en räkhona är väldigt bestämd vilka som får äta och inte i akvariet. Så fiskarna brukar få vara glada om dom får ta det som inte hunnit falla till botten ännu. Annars kommer det en arg räkhona omgående och attackerar.
Det är galaxy som jag har i det karet så dom är ju inte så stora heller. Det är ju ganska skönt dock för annars hade nog honan åkt på en smäll ganska snart från någon hungrig fisk ![]()
haha cool hona
jag ger mina räkor med ek löv och madellöv men dom vill inte alls ha det bryr sig inte med minsta om dom, och det gäller alla räkor jag har, lite konstigt då alla andra räkor man sett här på forumet verkar gilla det. Hur går det för dina räklingar då med så passa lite utfodring? ![]()
Haha, ja hon är ganska rolig så som hon håller på med fiskarna. Hon är dock snällare när hon inte bär rom, då kan hon låta fiskarna lukta på maten ibland
men bär hon rom som nu då är hon direkt emot all utfodring av fisk ![]()
Räklingarna verkar klara sig mycket bra med det som erbjuds, galaxyna lämnar ju mycket mat efter sig som är i mikroskopisk form (blir som små moln av mat när dom äter ibland) så det finns mat i alla storlekar i karet. Vet inte alls om det är någon optimal matning av räklingar men dom verkar klara sig mycket bra. Har fått upp ett antal kullar nu som alla har klarat sig mycket bra med fina färger.
Hur många räkor är det du har? Vilken sort? Mina äter alltid på löven om det inte är matning av fiskarna då ![]()
En annan rolig sak som händer i karet är att jag har blivit av med min algmagnet. Den har en hane (räka) tagit över vårdnaden av. Vill inte ta bort den då han sitter där precis hela dagarna och äter. Vill inte ha magneten där egentligen då den inte direkt är vacker men vad gör man inte för räkorna :roll:
Valnøtt stickor og brennesle stickor er de glade i. Spirulina flakfor og fluval granulat liker dem også. Får artemia en sjelden gang. Catappablader har dem alltid.Frosne tinte erter og spinat elsker dem.Prøver også ut diverse smaksprøver jeg har fått fra pimp your shrimp ![]()
hahaha coola räkor du har då ![]()
jag har CB S, S+
CR S, SS, SSS
Black Tiger Bt3
Red Sakura
Körsbär
men inte en ända vill ha mina löv, kanske ger dom för mycket annan mat så dom inte orkar att äta något på löven ![]()
Men det verkar funka ändå för alla honor har rom hela tiden, Men räklingarna verkar inte klara sig så jättebra, vill ju helst att hela kullen ska överleva men som det är nu klarar typ bara 10% av kullen sig, lite synd, kan kanske bro på att karet är för lite inkört jag vet inte, varit igång i 2 månader nästan nu. ska snart få nya kar alla mina räkor så får se om mina räklingar klarar sig bättre i dem ![]()
Mina är inte heller intresserade av mandellöv, inte ens mina äpplen äter dom :?
Jag ger dom grönsaker och fiskmat. Har små provpåsar från pimp my shrimp tror jag det var som skickade ut gratis? Så det får dom också och har köpt nån slags pellets på djuraffären men annars får de äta det som finns ![]()
Räklingar kan ju vara lite krångliga. Alla mina överlever inte heller, men jag får en så hög procent så att jag är “nöjd” ändå om man säger så.
Har förstått att det är väldigt olika om man får dom att äta löv eller inte. Ska dock sägas att mina inte börjar äta på dom förns dom legat och mognat ett tag i karet. Därför har jag alltid några löv i karet som är i olika stadier av “mognad”
Och hur går det för dina räklingar? ![]()
Får provpåsar från ebishop med trevligt när dom skickar med det ![]()
Jag är nöjd när alla räklingarna klarar sig, har förstått att det bästa att göra om man vill uppnå detta är att ha osmos vatten och till sätta GH± saltet, men vill inte göra detta då jag fått för mig att räkorna blir vana vid att ha osmos vatten och det är ju inte alla som har det, och då är det ju väldigt tråkigt för den som ska köpa räkor av en att få räkor som är vana vid osmos vatten och inte tål vanligt vatten lika bra. Detta är bara en teori jag har vet inte alls om den stämmer ![]()
Det va en mycket varierande kost, men det ska väl vara det bästa för vem vill äta samma sak varje dag ![]()
Räkorna äter löven när de blir mjuka av vattnet, de måste alltså ligga ett tag och gotta till sej:)
Jag har testat Dennerle ShrimpKing Complete men det vill dom banne mej inte ha, dom knallar dit och liksom luktar på maten sen springer dom i väg och basunerar ut att maten är oätlig till sina räkkompisar, summan av kontentan blir att ingen rör den:lol::lol:
Jag har alltid använt Ebbi Gold som tyvärr inte säljs längre här då den är i glasflaskor vilket är ruskigt synd för mina räkor älskar den maten:(!!
Alla räkor verkar vara väldigt olika i vad dom gillar.
Finns 5 st Ebi Gold shigeru kvar att köpa på ebi shop eller kanske inte den du menade? ![]()
Mina räklingar får äta det som finns och många överlever
fast har bara rainbow ![]()
Om många vill ha tillbaks Ebigolds foder kommer vi så klart köpa in den igen. ![]()
Som Peckoltia säger är de packade i otympliga glasflaskor som är tunga/dyra att skicka.
Ska starta ett kar till snart med enbart räkor, så det vore optimalt om den kommer tillbaka i lager igen
det är den bästa maten jag testat för räkor !
Edit: MAO sätter jag upp mig på listan över dom som skulle vilja ha den i lager igen trots frakten ![]()
Får man fråga Janne vad du matar dina räkor med? Är ju väldigt nyfiken på detta ![]()