Vilken art?

För ett tag sen såg jag en rätt snygg räka i en djuraffär som jag hade velat veta lite mer om, problemet är att jag inte kommer ihåg vad den hette. Räkan var ganska stor, runt 5cm skulle jag gissa och den var ljust brun och något transparent med ett vitt band längs ryggen. Det är möjligt att beskrivningen inte är 100% korrekt, men något i den stilen.

Vet någon vad jag pratar om för räka?:scratch:
Om ni känner till andra lite större arter så får ni gärna tipsa om dem också.

Mvh
Sammie

filterräkan Atyopsis moluccensis

Yes, där satt den, tack:)
Är den svår? (Ska givetvis söka, men jag kollar film just nu så det får vänta till senare ikväll)

Inte haft den själv, men den är nog inte svårare än “vanliga” räkor, ett fint foder som den kan fånga i sina fjädrar vad jag vet.
Vi har en expert på just sådana här räkor på forumet, JenL :thumbs:
Här är hennes art-beskrivning

http://www.redbee.se/content.php/60-Mountain-Rock-Räka

trevlig helg

Här får man allt serverat ser jag:thumbs:
Nu blev jag sugen på att bygga ett långt och smalt biotopakvarium med en forsande bäck och vattenfall…som om jag behövde fler kostsamma projekt:roll:

Vad finns det mer för (relativt lätta) arter med lite storlek (4cm+)?

Se till att inte få tag någon sjuk bara! Går det röda eller rödaktiga räkor i samma akvarium i affären så köp inte där. Det går någon mystisk sjukdom i det vilda där de fångas som dödar alla räkor som kommer i kontakt med sjukdomen :slight_smile:
Amanoräkor blir också ganska stora och är otroligt enkla.

Ja sjukdom vill man ju inte ha hem. Jag ska lägga det på minnet.
Jag lär inte skaffa några Atyopisis inom den närmsta framtiden, men det skadar ju inte att samla på sig lite kunskap medan man “väntar”.

Strömt vatten alltså, hur strömt pratar vi om då? Räcker det med en vanlig cirkulationspump eller behöver man en “streampump” som pumpar flera tusen liter i timmen?

En vanlig cirkulationspump duger :thumbs: