Vilken art/sort tål lägst temperatur?

Jag ska troligtvis skaffa blue pearl eller blue tiger. Vi drabbas av strömavbrott relativt ofta då temperaturen kan gå ner ganska rejält.

Vilken av de två sorterna jag räknade upp tål lägst temperatur?

Tror båda klarar rätt så låga temperaturer faktiskt och det gäller de flesta räkor förutom Sulawesiräkorna då, hur mycket ligger temperaturen på som lägst när det är strömavbrott?

Vi hade strömavbrott i natt, jag gick o la mig med massor med kläder o dubbla filtar o täcken, vet ej hur lågt det var för strömmen kom tillbaks på morgonen o då hade ju elementen fått upp värmen. I värsta fall kan det nog gå ner till 5 grader, men om jag är hemma och vaken så kan jag elda i vedspisen så då kanske det hinner gå ner till 15 grader.

Om du inte är hemma så vet du ju inte hur pass kallt det är för ens du kommer hem igen, jag tror inte det är någon fara för räkorna vid stömavbrott, tycker du ska testa och se med BP till exempel. Jag vet att körsbär klarar kylskåpstenperaturer länge, någon hade ett gäng räkor i en glassburk i kylskåpet i flera dagar om det inte var en vecka, men fråga mej inte varför för det vet jag faktiskt inte, räkorna var lika pigga när de kom ut från kylskåpet.

Har läst om en som hade sina körsbärsräkor ute hela vintern. Såg till att det inte frös bara och de gick med rom och mådde bra.

Whuttt ?? bör de då inte kunna bo i sverige ? om man släpper ut ett par stycken i nån sjö typ

Sjöarna fryser igen här och det måste vara isfritt så nej det skulle dom inte klara, man måste nog ha en väldans stor doppvärmare till det för att hålla temperaturen straxt över fryspunkten i sjön, men det är inte långt i från.
Det finns räkor som någon släppt ut i ett tyskt vatendrag, men jag tror det är samma ställe som det finns en massa olika dumpade akvariefiskari och det är i utanför ett kärnkraftverk om jag inte mins fel, vattnet är lite varmare där de släpper ut vatten från reaktorbassängen.

jo det skulle iallafall körsbär klara eftersom det inte blir bottenfruset

Tack för era svar, intressant :slight_smile: Jag satsar på Blue pearl :slight_smile: Dock blir det troligtvis inte förrän om några månader.

Gör så Midde det ska nog gå bra:D

Asså vattens densitet e ju högst vid 4 grader, dvs sjöarna botten fryser aldrig, där skulle räkorna kunna överleva om de klarar kylan ni snackar om här…

Vart har du läst det? Har du någon länk?

Det stämmer, lever ett gäng guppy där också om jag inte minns fel. De släpper ut kylvatten där, detta är dock ingen risk att det händer med just dvärgräkor här i Sverige då vi inte använder sötvatten till kylvatten utan bräckt/salt.

vadå, om räkorna nu klarar så kallt att de kan vara ute kan de bo i en svensk sjö okså? btw så fryser inte sjöarna här… så här ligger det till vatten har högs densitet vid 4 grader dvs det sjunker ner till botten så att det INTE fryser till is, hur ska ni annars förklara att det finns fisk i sjöar? de skulle ju dö allihopa… så Varför skulle räkorna inte klara sig om de nu klarar sånna tempraturer och är jätte tåliga ?

Vet inte om det var den här som avsågs ovan men det är iaf räkor utomhus över vintern: http://edition.pagesuite-professional.co.uk/reef_to_rainforest.aspx?eid=90c6fff7-1a35-4102-b2ee-5bdcad3ad1ee
Bläddra till sidan 14.

asså jag bara sa om det nu va sant att de kan bo utomhus i sverige ^^

Tack, riktigt intressant läsning. Var det den clas eller finns det mer? :slight_smile:

Det känns dock inte som att artikeln är något bevis för att de skulle klara sig ute i Svenska sjöar. Han har trotts allt hela tiden tillsatt nytt syrerikt källvatten på 10 grader under hela året. Det är ju dessutom som så att de Neocaridina-räkor som lever i vattendraget i Tyskland som peckolita pratade om inte sprider sig, de klarar bara av att leva där kylvattnet håller uppe temperaturen, de har alltså inte spridit sig vidare därifrån. Klarar de sig inte i Tyskland klarar de sig definitivt inte här. Ska försöka hitta vart jag läste om dem…

Hittade en länk, det hade ju tom diskuterats här på redbee :slight_smile:
http://www.redbee.se/showthread.php/5351-Neocaridina-found-in-german-river

Väldigt intressant.

Måste bara säga att jag haft mina oranga sakuror i 2 grader som lägst, dom klarar sig sålänge det inte fryser :slight_smile:
En hade dessutom rom ^^