Jag har 3 kar för räkor varav 2 tomma för tillfället.
I det första karet har jag Crystal Red och Crystal Black
I det andra karet tänkte jag ha Blue Pearl
I det tredje karet tänkte jag ha gula räkor
Men frågan är då om jag skulle hitta flera sorter jag vill ha, kan man då sammanföra någon av de nämnda räkorna utan att dom korsar sig? Vill inte ha några konstiga avkommor
Jag personligen tycker du förstör rätt mycket av framavlingen av crystalblack. När du blandar crystal red o black i samma kar. Tycker du ska ha dom i ett var.
inget illa menat:) men så tycker jag du ska utnyttja ett av dom andra karen
Det är inget problem med att ha Cr och Cb tillsammans faktiskt, det är samma räka i olika färg, du kommer ändå att få bådadera !! Ska du avla i större skala så kan det vara bra att ha dem i olika kar, men för stunden kan du lugnt ha dem tillsammans !!
Jag har ju då inte tänkt odla för att sprida dom vidare eller sälja, det är bara en hobby att ha räkor av olika slag och blir dom för många så åker dom ner i stora akvariet eller så ger jag bort dom
Då kan du ju lugnt låta dem gå i samma kar, men låt Amanona gå i ett eget kar, jag har haft Cr, Cb och Amano ihop och det fungerar inte, Amanona konkurerar ut de andra med följden att de blir ensamna kvar i karet, alla mina Cr försvann !!
Mina Amano går i det stora akvariet så det är lugnt Vill ändå bara ha 2 sorter i varje kar och har då CR och CB i ett och hade tänkt mig Blue Pearl och Black Tiger i ett och sen gula med någon vit räka i det sista. Men vet inte vilken vit jag ska ha så tips mottages gärna
Jag har skrivit en liknande tråd, som ingen svarat i, så jag lägger mig väl i lite här istället
Jag kör Cr och Cb i varsit kar.
Med Cb går det white pearl och med Cr kommer det gå blue pearl.
Hade först tänkt byta plast på pärlorna men det kändes så knöligt att flytta på alla Wp bara för jag Bp med de Cb, så de får gå kvar så länge, så får de blå flytta ner hosCr när de kommer! :thumbs:
Igår… “tänker jag rätt med min räkmix” tror jag den hette…
Sen svarade ingen, och jag blev grinig då mitt andra projket i stora karet inte blev så bra så gav jag upp alla akvarie-fixar-planer för dagen så då får Blue Pearl gå med Cr istället för Cb, har ju bara 4 riktigt vita Wp, de andra är mest gråa, nån grön och nån/några åt det rödbruna hållet. (jag vet, de bör säras, men jag kommer mig inte för)
Men så såg jag denna och tänkte… ahha här kan jag lägga näsan i blöt! :hehe:
(obervera att jag gick upp 03.30 imorse och inte sov så bra innan, om jag verkar lite knasig menar jag… :shock: )
Okej jag behöver hitta en vit räka som kan gå med blue pearl (kom fram till att blåa och vita blir snyggast tillsammans), är kass på alla latinska namn och vilka familjer dom tillhör så hjälp mig gärna
Tror snarare du menar Golden?
Det är väl typ som en gradering av Cr/Cb?!
Något av de flashigare varianterna om jag förståt det rätt och inte helt lätta att få fram!
Det är en white pearlräka, och den korsar sig direkt med dina blue pearl.
Det finns ingen räka som heter Crystal white. Du menar nog snowwhite, Det är en helvit räka som inte parar sig med blue pearl.
De kostar en slant i inköp men vid rätt vattenvärden är de lätta att föröka.