Vettig bakgrund till litet akvarium?

Jag har nyligen köpt ett Aquatic Nature Cocoon 6, 31,5 liter. Har letat efter en vettig bakgrund, men vet inte alls vad jag ska välja. Avskyr ju planscher, men en bakgrund inne i akvariet kanske tar upp lite väl mycket plats, även slimline… eller? Hittar ändå inget i rätt storlek i och för sig (innermått ca 38,8 x 29,5 cm, lite hastigt mätt).

Känner mig nu lite rådvill, hur/var hittar jag en snygg bakgrund? Någon som har tips?

Kör något enfärgat då som lyfter fram scapen i karet istället?

I och för sig, det kan man göra också ja. :slight_smile:

En slimeline kan du ju skära till lite som du vill, men jag skulle nog ändå rekommendera en enkel svart bakgrund. :slight_smile: Du kan antingen måla eller köpa en plansch och limma fast, det blir väldigt snyggt och sen “försvinner” den liksom av att det är växter osv. framför.

Hade tänkt mig rätt mörk sand, hur blir det mot en svart bakgrund? Är öppen för förslag när det gäller substrat, bara bra att ha lite att fundera på medan man planerar. :slight_smile:

Mörk sand ljus bakgrund, skulle välja blå själv till det, jag hade problem med mitt Tanganyikakar, tillslut valde jag tapeten som var på väggen gick ner till källaren och hämtade mej en lagom bit som jag klippte till och satte bakom, det blev bäst faktiskt, tapeten är i en gröngrå ton och genom vattnet blev det bra:D!!

Slimline…bäst effekt båd för alger och 3D…välj den ljusa mot svart botten…

Har köpt mig en slimline nu. Dock fanns inte storleken jag behövde, utan fick köpa en som är 20 cm för lång. Affärsinnehavaren sa att det går bra att skära till, rispa den rätt ordentligt med kniv vid rätt längd och sedan går det att “knäcka” den genom att böja där man slurit. Låter detta vettigt eller finns det andra sätt?

Stämmer…
Tag en vass kniv…typ mattkniv…mät upp bakgrunden mot karet…
Lägg bakgrunden med baksidan uppåt. Då ser du massa räfflor på all håll…
Hitta den som passar ditt kar och skär…

Jag brukar skära 4-5 gånger på varje ställe tills jag känner hårdheten av framsidan…
Efter det kan du lägga bakgrunden mot en bordskant och knäcka den mot den hårda sidan…
Ta det i etapper annars kan den spricka på den sidan som skall vara in mot karet…

Lägg kraftiga strängar av silikon och limma mot bakrutan…
Låt sitta i ca 8 timmar…använd silikon för att säkra upp eventuella hål vid kanterna…

Lycka till…:wink: