Velvet Blue

Var nere hos en av de lokala akvariebutikerna här i norrköping å köpte lite
mossbollar, då jag hittade ngt som de i butiken kallade för “Velvet Blue”.
Jävligt spännande tänkte jag å slog till på den sista stackaren som de hade kvar
(stackarn gick i ett riktigt lortigt kar med ingen cirkulation alls, helt själv med en hög med äppelsnäckskal), de skulle få in flera snart så jag satte upp mig på några till.

Nu har jag sökt runt lite på nätet men inte lyckats hitta det latinska namnet på dessa soewtnewsar… Jag e helt övertygad om att ngn här har koll, skulle vara trivsamt att få det latinska namnet på dem…

Nu ska jag gå å spana på bamsignen…

Bild ?

Kanske en sån här ? gallery/image_page.php?album_id=21&image_id=193 Sorry Highway för kapningen !

n00b som jag e fotade inte jag den i påsen… nu ligger stackaren å trycker under en rot och jag har inte hjärta att jaga fram de lilla livet… men de e en ganska stor rackare ca en 4cm lång å en 0.7-0.9mm över ryggskalet.

Men den ser fasen ut som rackaren på bilden bara blåare på ryggen och lite ljusare blå efter sidorna. Tack som fasen!

Atya Gabonensis även Blue Gabon (rätt stavat?) om det är sån på bilden, har själv 2 st vilt fångade=)

Låter som Atya gabonensis,

kallas ofta blå filtrerarräka… väldigt blyga, har två st som jag i princip aldrig ser

MVH

Har tittat lite på internet nu med den fina backup från er och det känns nu som att jag e ganska säker på att de e en Atya Gabonensis. Rackaren sitter just nu med alla fyra “solfjädrarna” mitt i strömmen från cirkulationspumpen å slickar i sig godsaker.
Läste att de hade en ganska komplicerad reproduktion, få se om jag hittar fler av dessa så får man se om man kan ge sig på det hela…

Tack alla för all hjälp!

Mina är också väldigt blyga:P Hanen klättrar på väggen så han kommer bakom filter kammarna och myser:P (Har evolution kar)

Får man fråg i vilken affär du hitta dom?
Har ju inte så långt till norrköping. :slight_smile:

Dårarna på Djurmagasinet :wink: Kan ge dig en heads up när de har fått in nya… Brukar åka förbi lite då och då… De har även CR inne men de e av mkt dålig kvallitet, max på sin höjd C :evilgrin: Mkt transparenta och ljusa i rödfärgen.

köpte mina där med dock i västerås. Det är bara gå in i en djurmagazinet butik och be dom beställa. mina var dock svindyra kostade 169kr styck men då var dom VF.

Min var inte alls dyr(gav 49:-), har svårt att tro att den inte skulle vara VF då de e lite trixa att odla med deras saltvattensfas i larvstadiet. Men de stoltserade inte med att den var svenskodlad. Iofs så är det lite blandat med räkintresset på just denna butik så man får ta det för vad det är. Ska försöka att få tag i flera då de tydligen ska vara ganska goda renhållare. Sen gör det ju inget om man får göra ett försök på att få larverna att överleva.

/Uffe

tack! Det vore jättesnällt.