Är på jakt efter HC och glosso. Söker även andra växter som någon kanske har över, allt är av intresse! Skicka PM om du har något
Har du kollat på Plantswap…jag såg att de sålde hc där förra veckan…
Fråga mig inte vad han hette…
Men du kan ju söka där…
En fråga bara, vad är HC för någon växt :roll: ???
Den heter egentligen Hemianthus callitrichoides “Cuba”
men kallas i folkmun för HC, om den trivs kan den sprida sej så här fint som på bilden
http://www.victri.net/plants/HC_01_big.jpg
Kanske får tillägga att man med allra största sannolikhet behöver tillsätta koldioxid, CO2, samt fläska på rätt bra med ljus för att få till den som på bilden.
Hilsen,
/P, med några scapes i baknacken inför 2010.
bra tillägg, jag själv har misslyckats med den!
Du behöver förutom CO2 nästan garanterat någon microgödning vilket ger dig problem om du skall köra HC tillsammans med Crystalräkor då de flesta är väldigt känsliga mot detta.
Kan dock tänka mig att Glosso kan fungera i en räkburk, inte testat ännu men har en liten 7L burk med Shrimp-soil och 10W ljus över, det kanske kan fungera, soilen är ju rätt växtvänlig
Tack då vet jag vad det är och att den är svår !
Men den är ju vacker som bottentäckare om man kan få den att trivas !
Rotade fram en gammal bild på min HC-matta.
Den fick gödning enbart från Aquasoilen. Tilsatte alltså verken CO2 eller nåt gödsel.
Snyggt ! Borde funka med Shrimp-soilen också ? Har en bukett vattenpest som växer som sa**n! :shock:
Jo, shrimpsoil är ju en kopia av ADA Aqua soil.
Du kan inte tänka dej att sälja en tuss eller två ? :roll:
Ojojoj, det var tametusan inte illa! Vad hade du för belysning i karet?
Akvariet är numera mitt Sulawesi-kar. Så HCn har jag inte kvar. :lol:
2x18W körde jag med då.
Storlek på karet? Hur var det med växthastigheten?
Kör förövrigt igång med en otroligt liten bit HC i mitt lilla räkkar så får vi se om det blir något av det. I så fall finns det säkert tillsalu om 6mån eller nått
-“Sign me up”- :lol:
HC måste vara en ypperligt bra gömma för små räkbebbar
!!!
co2, går det att fixa något simpelt för att tillföra det till växterna?
Planterade HC, Glosso och en vacker förgrundsväxt kallad Pogestemon helferi, skall tydligen vara en lätt växt men jag har ingen större framgång med den i mitt växtakvarium :S
Planen är att se om dessa växter trivs i ett räkkar utan gödning med en soil som bottensubstrat samt okey ljus.
On topic:
Jag har ialla fall Glosso om det fortfarande är av intresse