vad finns det för växter och mossor som man kan ha så dom växer som en matta på botten ? jag hade velat ha någon som inte är allt för svår att få att sprida sej och som växer rätt så fort kanske är stora krav har ni några förslag ?
det akvariet jag ska ha det i är ett ny uppstartat 120 liters med 2x 18w lysrör har även easy-life pro fito växt näring i" http://www.easylife.nl/usa/index.html?id=40 " står att det tydligen ska vara 100% räksäkert någon som har erfarenhet av det ?
Du kan ju använda mossbollarna, det är ju bara att öppna dom och platta ut dem vad jag fattat !
ja det kan ju bli snyggt köpte mej en bit Hemianthus callitrichoides ”Cuba” idag den verkar lite svårodlad men får väll se om jag får den att växa
riccia används mest som matta under ett nät…
Som vägg kan du välja vilken som helst av mossorna…
Java räknas nog som “lättast”… :?
Sen har de ju lite olika växtsätt…
Har även sätt en vägg med Jawaormbunke, anubis och Java mossa.
jag ska testa riccia och taiwan mossa nu med och se hur det växer tänkte göra en moss vägg lite längre fram när jag fått igång det riktigt så räkorna har nått att plocka med en till fråga kan man ha co2 gödning i ett räk kar ? eller blir det massaker då ?
Har läst om båda delarna…
En del säger tvärt nej och en del säger att det funkar…
Jag har aldrig haft det…
Har endast bottenmaterial, växter och mossor samt rötter.
Och har haft fiskar och snäckor i ett par veckor innan för att få igång bakteriefloran…
Sen har jag satt i räkorna…
Har du inte svårt att få HC att växa.?? Kräver inte den gödning och MYCKET ljus??
Beror på vad du ska ha för räkor.
Har du så som cr/cb i bättre gradering så kan du glömma att det blir några räklingar med co2/gödning.
i detta karet har jag inga planer på några dyrare räkor antagligen några cr av lägre gradering och körsbärsräkor när det kommit igång bättre jag har lite neontetror och sånt i för att få igång bakteriefloran. jag har bara haft HC i några dagar men den har inte tappat några blad eller nåt änu iaf bara växt lite
men ska se om den kommer klara sej kan uppdatera om hur det går med den om 1 vecka eller 2 om ni vill =)
Jag tror man får skilja på CO2 och annan gödning. CO2 torde gynna många räkor eftersom de verkar gilla lägre pH. Resterande gödning (med tungmetaller) är en annan sak. I ett kar med mossor/ormbunkar/andra långsamväxare så borde enbart en liten tillsats av CO2 funka bra, de andra ämnena kommer från matning. Borde minska belastningen i karet en del. Har inte hunnit testa än, men är på väg!!
Hilsen,
/P
jaså sänks ph av co2 ? är lite små sugen på att testa hur det funkar jag har sett på plantswap att de är en del som bygger egna co2 maskiner med jäst har du testat sådan ? eller finns det någon annan variant man kan använda med som inte är allt för dyr ?
Jepp, pH sjunker om du tillsätter CO2 (pga kolsyra). I extremfall sjunker det upp till två steg (dvs hela steg, t ex från pH 8 till 6 alltså). Med så mycket dör dock det mesta andra saker än växter i karet. Mycket enkelt prov är att ta ett vanligt pH-test, gör testet som vanligt och blås sedan ned utandningsluft i provet med ett sugrör. Du ser ett rätt snabbt färgomslag nedåt, och får “maxnivån” på vad CO2 kan göra med pH i ditt vatten.
Har kört mäsk-CO2 i många omgångar, har en liten burk med det just nu. Med lite lägre ljus kan man få mycket bra resultat, ffa om man kopplar ihop två dunkar och sätter om dem i omgångar (du får mindre variation i CO2-halt på det sättet). Beskrivningar finns på PS. Vill man trixa går det att koppla på en magnetventil också, kör den “omvänt” i så fall. Krux: då sticker ekonomin rätt snabbt.
Finns lite andra olika varianter med CO2, men jag rekommenderar egentligen bara mäsk eller tub. Som första test är mäsk bra, kostar inte många kronor och kan göra en bra skillnad i karet. Växer det ok utan CO2 får du oftast ett förbluffande resultat enbart med tillsats av mäsk. Vill du gå upp i ljus rekommenderar jag däremot tub, mäsk blir jobbigt och svårtstyrt med högre ljusmängd.
Hilsen,
/P
okej kanske blir mäsk senare då får se hur allt tar sej först i akvariet jag har ju rät starkt ljus i nu så då har jag en till fråga nu har jag 2 x 18w lysrör i ifrån hornbach dom jag köpte på byggavdelningen för jag tror de var 24 eller 25 kronor styck som är solljus vad är det för skillnad på dom och dom för 100-200 kr som är till akvarium är det stora skillnader för fiskarna eller växterna ? har inte riktigt förstått det och tack för alla bra svar har lärt mej massa nytt nu
De billiga rören funkar oftast bra de med (växter är anpassningsbara), men med en del av de dyrare rören får du ut mer ljus för elen (de är effektivare). defdac på PS kan det där, sök i forumdelen så hittar du garanterat massor om det. Det viktigaste för växterna är ljusmängden, dvs antalet W du har över karet, inte rören i sig. Spektrum kan göra en viss skillnad, men inte alls som ökat antal W. För plånboken kan däremot rätt rör/belysning göra skillnad.
För fiskens del är ljuset av mindre betydelse, men regelbunden tändning/släckning brukar vara bra. För din del kan det ha betydelse hur fisken ser ut, där kan olika rör göra stor skillnad.
Hilsen,
/P
aha så de är W som är viktigast de visste jag inte ska ta mej en en titt då på PS och läsa på lite om ljuset.lyckas jag få min HC att växa borde ljuset funka men det återstår att se jag har timmer inkopplad annars hade de nog blivit väldigt oregelbundet om jag känner mej själv rätt