Ett ingånget akvarium ska inte ha någon NO2 (nitrit) så det är helt normalt. Ett akvarium har i de allra flesta fall en viss del NO3 (nitrat), och det är också helt normalt, men det låter ju som att ditt akvarium har för mycket. Det löser man helt enkelt genom att ha mycket växter eller genom vattenbyten. Du bör helt enkelt byta mer vatten varje vecka.
Gör du ett 30-40% VB varje vecka så kommer det bli bra. Ju tätare VB man gör ju bättre och växter kan man aldrig få för mycket av.
Vad ligger NO3 på? Lite nyfiken på som växtakvarist att höra vad väldigt högt är.
Nu är man ute på hal is,
Har ett Tetra snabb test och det säger > 40mg/l. Min “rosa” är mer mörkrosa en skalan på burken.
Igår slängde jag i ett ganska stort stort knippe Java mossa. Plus gjort flera små vattenbyten.
Gör mindre byten för att jag tror/hört att stora vattenbyten ställer till det för räkorna.
Vill du fortsätta göra så små byten så får du isf göra dom oftare för att få ner NO3. Själv gör jag 40-50% VB varje vecka till mina räkor.
Du kan ju med avvakta och se vad som händer efter det att du stoppade i mossan. Mossor tar med nitrat med även en hel del fosfat vilket inte är någon nackdel då man kan fodra på ganska så bra med mossa i karet.
Har själv brunn med ca 15mg nitrat så vattenbyte hjälper inte så bra om man vill under den gränsen.
Räknas som tjänligt som dricksvatten. Du kan ha 50mg eller mer i egen brunn inte så bra för spädbarn för vuxna
tjänligt med anmärkning. För fisk och räkor inte så bra däremot. Byggde stora biofilter med anoxiska, anaeroba zoner för att
ta hand om kvävet i mina akvarier. Vad hände jo noll Nitrat, noll nitrit, men växterna tynade bort
när filtren kommit igång (efter 2 månader) och det blev bara blågrönalger som trivdes. Jaja så kan det gå!
Ympade filtren med maskar som äter upp bakterierna och nitratet gick upp växterna trivs, vatten byten håller
nu värdet runt 25mg/l, blågrönalgerna har gått tillbaka.