Hej! Jag behöver goda råd på hur jag skall få vatten värden som passar räkor och Hyalella azteca . Jag bor i fjällen och vi har ett naturligt mkt mjukt vatten som ligger mellan 0,74 och1,5 gh, ph är naturligt runt 6 men kommun höjer ph till närmare 8.
Jag har flera kalvattens akvarier med röding och öring, hade tänkt att det skulle gynna fiskarna om det gick att odla dessa sötvattensmärlor till foder, men odlingen tar sig aldrig och då min dotter skaffade ett gäng crystal red och vi läste om hur känsliga de kunde vara så hoppas vi på att ni på forumet kan hjälpa oss med förslag på åtgärder.
Med vänlig hälsning/peter
Lurigt. Frågan är vad kommunen tillsätter för att höja pH. Det finns otrevliga kemikalier för sådant, som ger ett fortfarande mjukt vatten men med högt pH. Existerar knappast i naturen. Ni kan prova med kalksten i akvariet, alternativ kalkkross som bottensubstrat. Höjer både GH/KH, men troligen inte pH om det redan ligger runt 8 (förmodligen sänks pH till ca 7,5). Går även att “boosta” karbonathårdheten med bikarbonat (från livsmedelsbutiker), men detta höjer enbart KH, inte GH. Man får prova sig fram till rätt mängd beroende på vilket pH/KH man vill ha.
Hilsen,
/P
Crystal räkor är inte lätta att massproducera, prova helt enkelt ett annat foder till dina fiskar
Jag kan få ner ph genom att ta vatten direkt från älven då får jag ett ph på ca 6, men hårdheten jag vet inte om det bara hjälper att "boosta " carbonathårheten , för jag tror att märlorna och räkerna ffa behöver kalk till sitt skal. eller har jag fel?
Kan man vara hjälpt av något befinligt botten matrial?
Ps. räkorna skall inte vara foder , då skulle min dotter bli mkt ledsen på mig.Endast märlorna går till fiskarna.
/Peter
Sant, räkorna behöver kalk till skalet. Som bottenmaterial kan du prova fin sand mixat med kalkkross. Jag vet inte, men med lite tur så äter räkorna direkt från kalken. Den fina sanden behöver de när de ömsar och ska “återställa” sitt balanssinne.
Det är svårt att höja GH, de kemikalier jag känner till för det är svårlösliga i vatten. Det är i vart fall värt att testa med kalkhaltig inredning och se vad som händer.
Hilsen,
/P
Hej och tack för svaren. Jag har varit på Granngården och köpt musselskal(25kg) fick även ett prov på kalksand båda dessa produkter var för att ge höns tillräckligt med kalk för äggbildning. Skall sätta upp ett par olika behållare med dessa som bottenmaterial och följa vattnevärdets utveckling så får vi se vad fungerar bäst.
Ps är det någon som har fler tips för att höja produktionen av Hyalella azteca.
Mvh/Peter
För bra drag på Hyallellorna så kör med många gömställen och en bottenskyla fin sand (ca 0,5-1 cm). Skippa allt vad filter heter, kör enbart med syresten. Vattnet bör bli grönt/grönskimrande på några veckor, och det gynnar dem av någon anledning. Byt inte för mycket vatten och slamsug aldrig.
Hilsen,
/P