Vattenmysterium

Hej! Det är första gången jag skriver.I somras startade jag mitt första räkkar. Det gick sådär. Inga räkor dog men dom blev heller inte fler. Jag körde då med kranvatten pH 8,5. Jag bestämde att börja om. Jag köpte ett större kar(40 liter)och bestämde mig efter ett tag att inte ha soil. Istället köpte jag Easy Care substrate och lade det längs ner. Ovanpå det ett lager svart grus från Ebishop. Båda sorterna ska vara pH neutrala. Vattnet gjorde jag i ordning och sänkte pH till 6,5 med ekbarksextrakt. När jag mätte pH värdet efter några dagar låg pH på 7,5 i karet. Vatten som blivit över av det som förberetts låg fortfarande på 6,5. Något i akvariet höjer pH men vad? Akvariet är öppet och jag fyller på varje dag med några dl av det surare vattnet och pH ligger stadigt på 7,4-7,6. Ska jag nöja mig så? Det ända som finns i akvariet är växter,svampfilter,lite eklöv och några alkottar samt en stor rot

Det beror på vad du tänkt ha för räkor i karet, Neocaridina alla arter vill ah ett Ph över 7 medans Caridina arter vill ha surt vatten och Ph runt 6 - 6,5.

Hej jag hade samma problem när jag skaffade mina första räkor men det visade sig att jag fått 10 st körsbärs hanar vilket inte syntes när dem var unga så jag köpte 10 st till med en önskan om lite äldre honor så man kunde se.
Sen bara exploderade det räkningar.

Som det ser ut nu så har jag 5 körsbärsräkor och 5 st red crystal. Dom hade jag redan i det gamla karet som pH låg på 8,5. Dom lever och mår bra men dom förökar sig inte. Jag förstår bara inte vad det är som gör att pH höjs.

För mycket syre, höjer lite ph i karet…

Mvh

Det stämmer. Men hur blir det för mycket syre av ett vanligt svampfilter med luftpump. Vattnet som jag tillsätter är flera dagar gammalt. Dessutom en så stor höjning av pH. Nej, jag tror ändå att det måste vara substratet. ECS kanske trots allt inte är pH neutralt
Mvh

Vad jag kunnat läsa mig till så har man ett högt kh värde så stiger ph med tiden så sök på ph och kh.

Växter producerar syre på dagen. Därför kan ett kar med mycket växter få PH-svängningar.

Stockholms vatten har ett KH som ligger på ca 2. Efter att ha sänkt pH med ekbarksextrakt är KH knappast mätbart(dropptest).mvh

PH ligger ganska stabilt och mossa och ett par andra små växter kan ju knappast räknas som mycket. Frågan är vad som gör att vattnet ökar från pH 6 (innan det hamnar i akvariet)till pH 7,5 efter några timmar i akvariet.mvh