jag hade i detta medel när jag startade igång mitt räkkar (inga räkor i än) och undrar om jag ska fortsätta ha i det vid delvattenbyten eller om det kan vara skadligt för räkor? står vad jag kan se att det är naturligt crystalline i. bor mitt i stockholm så jag tänkte att vattnet kanske inte är så bra. http://www.smf-aquaristik.de/Happy-Life … e_selected
en annan sak. jag köpte mossa och växt i en djuraffär, kan det ligga kvar nånsorts medel eller gödning i dom då som skadar räkorna? och är det skadligt att som jag ha igång karet ett tag innan man släpper i något djur? mitt ph är så pass högt (också ett problem) så dom hade troligen dött i vilket fall. har någon tips på ett räkvänligt sänka-ph-medel? vill helst slippa byta ut sanden mot soil…
torv rötter alkottar löv sänker pH men lättast är dock att byta ut gruset mot soil! växter kan ha en massa skit på sig från odlare! hur man gör för att bli av med dom kanske någon annan kan svara på! de flesta kör nog med vattenberedningsmedel till höggraderade räkor typ easy-life ffm
mvh clas
hur stor är karet? litet kar= lite arbete vid omstart
var i sthlm bor du eller har alla samma vatten i kranen? din kommun har säkert en hemsida där det står vad de använder för kemikalier! om du tar kranvatten och mäter pH vad blir det?
om du låter vattnet stå över natten vad blir det då(helst med cirkulation)?
mvh clas
23 liter. så omstart är inget jätteprojekt men mina räkor anländer snart. jag bor mitt inne i stan i stockholm. kranvattnet har ungefär ph 8 och låter jag stå är det samma.
Ska man köra i vattenberedningsmedel eller inte vid vattenbyten till CR räkor? Har kommunalt vatten, vet inte om de tillsätter klor eller kloramin, tycker det luktar klor iaf. Till SA karet kör jag i Nutrafin Aqua+ som ska ta bort klor och kloramin, ska jag ta och köra med det till räkkaret också?
JA!
Kör alltid vattenberedningsmedel när jag byter vatten av nått slag…
Iom att du tillsätter vattens om då har klor/kloramin så behöver du neutralisera dem och andra tungmetaller tex koppar (som inte räkorna uppskattar för fem öre)
Tillsätt vattenberedningsmedel … =)
Kör vattenberedning du, använder själv easy life ffm och det fungerar fint (det ska dessutom ta bort kloramin vilket används i stockholm).
Jag bor också i stockholms innerstad och som du säger ligger vatten ur kranen på pH 8 och dessutom är hårdheten i stort sett obefintlig, själv har jag en ganska stor rot i mina kar vilket i sänker pH rejält för mig (till runt 6,2).
Just den obefintliga hårdheten gör att jag tycker att du bör satsa på att stoppa ner någon stor rot om du nu inte orkar byta ut sanden mot shrimpsoil, eller ev en kombination av rot och shrimpsoil för att undvika stora svägningar i pH när du tillsätter pHsänkare. Gör inte heller för stora vattenbyten eftersom det också ger stora pHsvägningar (15-20% i veckan fungerar fint även med känsligare räkor för mig)
Har fått reda på hur vattnet renas nu och som jag förstår det så är det Klor som finns i vattnet sen då.
Vattnet renas genom att det tillsäts natriumhydroxid (lut, pH-justering för fällningskemikalein) och polyaluminiumhydroxiklordlösning (Ekoflock 90, fällningskemikalie) över 3 st kontaktfilter (ROS-filter, innehåller sand), sen går det vidare till 2 st kolfilter. För desinficering andvänds (natriumhypoklorit (klor). För sista pH-justering tillsäts kolsyra och natriumkarbonat (soda).
efter reningsprocessen sätts kloramin till både i lovöns och norsborgs vattenverk (som förser större delen av stockholm med sitt dricksvatten), så det går inte att lufta ut som klor gör…, ni har tur i värmland som slipper detta
Hur är det med vilka vattenberedningsmedel som är räksäkra? Läste i BTN Nanoakvarieboken att man skulle se till att vattenberedningsmedlet man använde var räksäkert? Hittar inte något om det på Nutrafin Aqua Plus som jag använder, sen har jag en lite testflaska JBL Biotopol som jag fick med från aquaristic.