Hej! jag testade mitt vatten idag hos min djuraffär… Allt såg bra ut med nitrit och Ph låg på ca 7. Det enda som inte var bra var att testet visade att jag har klor i vattnet Har haft akvarie i ca 6 år och det har aldrig innan visat att det är klor i vattnet… På något sätt måste jag ju ta bort kloret med något vattenberedningsmedel. Just nu har jag inga räkor i akvariet då det är ganska nystartat, men planerade att skaffa WP på söndag… Jag vet att räkor är känsliga för kemiska tillsatser så vilket vattenberedningsmedel kan jag använda? Aquasafe?
Akvariet är ett 54L som varit igång ca 1 månad. I det går 4 galaxyrasboror och 12 st Microrasbora Erytromicron och 1 amano. Jag vet att det är mycket fisk för ett så nystartat men har använt mig av gammalt vatten från ett annat akvarie jag har:P
Kan rekomendera dej Aquasafe. Det jag använder och har funkat riktigt bra för mej och räkorna trivs hur bra som helst:D
Jag kör med easylife som funkar super bra både mot klor och kloraminer
var bor du? har inte din kommun en sida där de talar om vad de använder för kemikalier i vattenverket?
mvh clas
Klor är ju flyktigt och brukar försvinna av sej själv, låt akvariet stå med täckglasen lite öppet så försvinner kloret !!!
Tack för alla svar hörrni:) mitt vatten kommer från egen brunn och enligt pappa så skulle det vara ganska omöjligt att ha klor i det då… Kan ju vart så med att teststickorna inte visade 100% rätt;) Ska testa med Aquasafe så får vi se:P
Har du egen brunn så har du antagligen mycket bra vatten och det kan knappast vara klor i det om ni inte hält i det själva !
Teststickorna är inte 100%, bäst med dropptest
!!!
no2 no3?
Menar du nitrit och nitrat? Det hade jag inte enligt testet
Har du egen brunn så har du antagligen mycket bra vatten och det kan knappast vara klor i det om ni inte hält i det själva !
!!![/quote]
Jag och pappa var inne på samma spår och vad vi vet så är det ingen som hällt i klor :thumbs:
Jag vet att dropptest är bättre men som sagt så testade jag i affären:P
!!![/quote]
Jag och pappa var inne på samma spår och vad vi vet så är det ingen som hällt i klor :thumbs:
Jag vet att dropptest är bättre men som sagt så testade jag i affären:P[/quote:2ua4ujue]
Som jag skrev tidigare så försvinner kloret om det får stå, men du har inget sådant i ditt vatten. Det du kan göra är att köpa tester så du har hemma, kan ju vara bra att veta vilket Ph och Kh vattnet har och ett nitrittest är alltid bra att ha hemma.
Lyckliga dej som har vatten i egen brunn
!!!