Hej!
Tänkte höra med er erfarna inom hobbyvatten, jag ska starta upp ett nano på 30l undrar lite om min plan ligger på rätt spår. Jag har eget vatten som var mins sagt av dålig kvalité, mkt järn, uran, fluor för att namna några ämnen. Nu har vi ett filtreringssystem som heter duga. Jag har två möjligheter nu och det är att ta “lagom” filtrerat vatten eller ett extremt filtrerat vatten som jag har i separat kran då fluor är svårt att få bort annars. Vilket skulle ni välja? Behöver jag köpa ngn bakterie start? Min plan är att låta burken stå inredd med lite växter några veckor innan jag köper djur, tänkte strunta i fisk men skaffar det ifall det är bättre. Kan man lika gärna skaffa ngn hornsnäcka innan räkor eller behöver de samma förutsättningar i början som räkor?
Ja ni ser, många frågor blir det men jag är väldigt tacksam för svar eller hänvisning till tråd. Försökte leta men som ny ser man knappt skogen för alla träd
Tycker du ska köra på det där extremt filtrerat vatten för säkerhets skull och sen bör du ha någon firre eller några snäckor i burken eller om du har gammalt filtermulm att använda för att kickstarta karet.
Ja när det gäller filter har vi ett för järnet, ett för uran och bänkfiltret är ett kolfilter med tre separata behållare inga mineraler eller annat ska smita igenom det. Ph har jag inte hunnit kolla än men det kan man ju reglera. Tanken är tigerräkor, jag tycker de är så fina men jag vet inte om jag vågar ta dem som 1a art.
Allt är nytt i akvarieväg så jag har ingen bakterie bas eller gammalt, har hellre snäckor än fisk ska jag ändå låta burken stå igång innan jag skaffar sådana. Finns ju inte så mkt alger att äta annars för dem. Tar tacksamt emot tips om någon har några rosa att sälja
Jag vill helst göra rätt från start än förlora djur och börja om.
Släng i snäckor från början det klarar dom utan problem, du måste ändå ha något djur som går in karet så du får upp bakteriefloran, sen kan du sätta till Easy Life eller Happy Life som är ett flytande filtermedium, snäckorna kan du ju mata med en skalad grön ärta eller något annat smått i grönsaksväg men se bara till att ta bort det som återstår efter ett dygn:)
Toppen! Då ska jag leta reda på några fina hornsnäckor och köpa lite filtermedium. Så tacksam att få svar, har haft litet akvarium när jag var yngre men konstaterar att jag inte skötte det så bra.
när jag enbart hadde ro vatten till mina fiskar så tynade dom bort en efter en men jag tillsate inget typ gh+.
nu andvänder jag ofiltrerat vatten och har inte haft något dödsfall på ca 10mån men jag kan inte ha känsligare räkor typ cr/cb pga järnet men växterna trivs som tusan och körsbärs räkorna.
Ja det är det där som oroar mig lite Wide, man kan ju ta bort lite för mkt av det goda med filtreringen. Men helt ofiltrerat har jag iaf uteslutit det bedömdes inte tjänligt som dricksvatten :shock: Jag provar nog hel filtrerat och kanske väntar mer än ngn månad innan räkor får flytta in, det får väl bli ett snäck-nano
gör som sanna skriver så kan du ha finräkor.
mitt vatten är inte heller tjärnligt pga flurid halten men har du googlat på ditt vatten i akvarie mening.
Hur menar du googlat? På varje ämne för sig?! Jag har inte gjort en jätte dykning utan tänkte mer att om det inte är bra för oss (stora organismer) så kommer det inte passa så bra för de små
flurid är inte bra för det mänskliga skeletet men verkar inte påverka fiskar eller körsbären det är så jag menar.
ja så menar jag trodde inte heller att mitt vatten skulle funka tills jag googlade då vissade det sig att det fans fler med sama problem vatten som det funkade för.
Jaha! Jag är inte så snabb alla gånger nä jag har inte googlat och den räka jag vill ha är tiger och vad jag förstår är den lite lagom “fin” Men det kommer dröja till våren åtminstone innan räkor får flytta in, håller på och jagar lite snäckor nu som får boa in. Då kanske man hinner få till balans i burken.