Varning: Sjuka filterräkor

Hej,

for those of you who want to buy A.moluccensis filterräkor in the near future, here a warning: There seems to be some sort of sickness going on with A. moluccensis right now.

Symptoms: They lose their brownish-beige color and turn red. Stop filtering and grow apatisk. A few days later they die.

Do NOT buy any A.moluccensis filterräkor that have a reddish color or sit in the same aquarium with an A. moluccensis räka that has a reddish color.

Whatever it is, it is very smitsam. It doesn’t seem to infect other räkor (Neocaridina, Caridina) though. My complete breeding group of 20 A. moluccensis has now died from this and several other people from Germany report the same problem !!!

The only way to try and stop this sickness once you have it in your aquarium seems to be the use of Desamar B100 (which kills off all filter bacteria as well though) or you try natural antibiotics (concentrated Catappa liquid, cinnamon, etc.).

Hur lyckas sjukdomen att sprida sig kors och tvärs över europa och hem till folk?

Since all filterräkor you buy are caught from the wild, it seems there is an infection in the wild population. The ones that had räkor dying had bought some new räkor into their groups. Since the reddish color is very attractive, people bought those räkor and so their whole group got infected. I made the mistake too. :? There have also been reports that they are more difficult to catch in the wild than before, that there are less animals than usual.

So if you already have A. moluccensis at home, be very careful if you want to buy new animals. Quarantine new animals for 2 weeks in an aquarium with Catappa leaves or something similar.

Tack så otroligt mycket för denna post!

Jag köpte för några veckor sedan två Mountain Rock, och inom en vecka hade båda dött. Jag tog vattenprover, som visade på bra vattenvärden och var helt förstörd över vad som kunde gått fel. Räkorna var (som jag trodde då) snyggt röda för att sedan bli letargiska och dö.

Kanske hade jag maximal otur, tänkte jag, och fick från affären (som var lika förbryllad som jag över dödsfallen) en ny Mountain Rock som kompensation. Även denna dog inom en vecka. Nu var frustrationen total och jag har slitit mitt hår över detta och funderat på alla möjliga och omöjliga orsaker.

Efter att ha letat land och rike runt fann jag äntligen denna hemsida, och denna post. Kan det vara så att jag lyckades köpa smittade räkor, trots att det nu gått över en månad sedan originalposten?
Och om så är fallet, behöver jag sanera akvariet (har endast snäckor och kardinaltetor nu som då inte berörs), eller är detta något som kommer att försvinna från mitt akvarium av sig själv med tiden?

Jag tror faktiskt ni har fel, eller jag hoppas ni har det… Jag har 8 Atyopsis moluccensis och dom är blåa och röda. Har jag dom i mitt lilla akvarium 30 l, där dom inte kan gömma sig är dom blå och när jag flyttar över dom till mitt stora, 58 l, så håller dom till under en träbit och blir röda. Jag har haft dom sen i maj och ingen har dött. Alla är pigga och glada. Kanske ändrar den färg efter humör? Det kan dom enligt denna sida http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=1176&site=1. Mina ändrar i vart fall färg efter akvarium