Hur har ni det i era räkkar?
här nere i Malmö är tempen runt 30 grader, även nattetid ligger den väldigt högt.
Jag har nu 29 grader i vissa av mina burkar. I går morse bytte jag ca 1/5 del vatten i dom varmaste karen
och tillsatte iskallt vatten. På kvällen var 2 vuxna räkor döda
Vet inte om det var det snabba vattenbytet eller något annat.
Vissa snackar om att man kan ha frysta petflaskor med vatten i som man lägger ner i karet.
Någon som har erfarenhet?
Jag skaffade mig erfarenhet igår faktiskt…
Hade ett gäng datorfläktar liggandes varav jag kopplade ihop 2st till en gammal samsung-laddare…
Det fläktade på precis lagom tyckte jag…
Jag särade på täckglasen och klämde ihop dom på fläktbygget jag gjort så dom riktades rakt mot vattnet…
En del säger 45graders vinkel men jag hade inte så många andra alternativ…
Normalt under dagarna nu har jag legat på c:a 27grader , men vaknade imorse och gick för att kolla tempen.
22 GRADER !!!
En helt lyckad DIY-lösning som inte kostade mig något heller =)
Mvh Johan
smart som fan
Mina kar ligger på 28-29 grader dom med. Ska nog testa dedär med att frysa pet flaskor, toppenidé!
Hej
Jag fryser petflaskor och lägger i karen varje dag.
Små cola petflaskor till de mindre karen och 2 L till mitt
stora kar.
De verkar tycka om detta, då de gärna sitter på flaskorna
när dem ligger i karet. jag har en liten frys så det blir
bara en flaska per kar och dag ( lägger i dem när de är som varmast ute)
Hade önskat att ha flera frysta flaskor att byta av med.
Jag har även släkt ljus hela dagarna och tänt en liten stund framåt
kvällen.
Det håller sig runt 27 - 26 grader i karen och 28 - 29 i det stora
sällskapsfiskaret. Hitthills har inga räkor eller fiskar dött.
Mvh Wild
Tänkte bara meddela att frysta petflaskor fungerar alldeles utmärkt! är inne på andra sättet flaskor nu sen får fiskarna vänta tills i morgon för lite mer kyla. men jag ska testa med en större flaska i det större akvariet, det håller nog kylan lite längre då.
Frysta pet-flaskor brukar generellt förkastas eftersom de sällan ger någon bra effekt. Nu är det kanske annorlunda i räkkaren, de brukar ju vara rätt små. Normalt sett brukar man få två-tre graders sänkning genom att ta bort täckglas och fläkta över vattenytan. Det är ett av de bättre tipsen, såvitt jag greppar det. Kalla pet-flaskor i mina femtusen liter vatten hade iaf inte gjort ett skit. Gott att se att det kan göra skillnad i småkar.
Har man lokal är annars några bra tips att släcka det man kan, både i belysning, pumpar och självklart värmare. Bra tillfälle att kolla värmarna, de kan hänga sig ibland (jepps, även denna säsong hade jag tur och kopplade ur en rackans kass värmare som fastnat på över 30 grader).
Hilsen,
P
Japp, jag drog ur mina värmare och tempen minskade ett par grader. Helt klart ska man göra det på sommaren i räkkkaren.
Hej
Jag har aldrig några doppvärmare i mina räkkar :lol:
De kommer aldrig att gå under rumstempratur ändå i dem.
Då var bara doppvärmare överflödigt.
Nu när det är " normalt temp " ute, är det normala grader
i alla karen oxå.
Mvh Wilda
Ja värmen har mer eller mindre tagit alla mina räkor =(
Har inte råd att börja om så får nog allt lägga räkor på hyllan tills vi bor lite större och inte i en jätte varm 1:a. Har varit jätte kul att se hela cyklen från räkrom till småttingar.
Kommer alltid att titta till sidan och se vad som händer här inne.
På återseende alla !!
Man kanske skall öppna räkhotell över sommaren.
Källaren blir aldrig över 20 grader hur varmt det än är ute
trist
hoppas du gör nya försök senare, själv har jag beställt en liten 12 volts akvariefläkt som man klämmer fast uppe på, ska bli intressant att se hur mycket den sänker tempen.
Var köpte du den?
Kolla in här
Vad ska du ha som konverterare till 200 volt till den 12 voltaren ?
jag hoppas transformatorn följer med, men nu när du påpekar så blev jag osäker :?
Tyska är ju inte helt lätt
Efter sommarens missöde och 7 överlevare i ena karet så är tusan 3 på tjocken =) Så snart kommer det småttingar =D
Måste vara räkgudens sätt att kompensera dig tror jag…
//Johan