Varför höga amoniakhalter

Då skulle jag kunna ta mitt eget filter från räkvasen också. Det är väl samma bakterier?

självklart, missade att du hade en räkvas.

jag e bara lite orolig att det inte bara räcker med ett par deciliter . . vet inte hur stor din räkvas är men jag skulle tippa på att det vore bra om du iallafall kanske kunde " tjuvstarta " ditt 54liters med 1-2 liter " begagnat " fungerande vatten.

Hallå gott folk!
Jag köpte ett begagnat 54l kar, tvättade ut det,köpte ny sand på Grizzly med märke HAQUOS marvellous sand 2/3mm svart.Sköljde av sanden lätt å fyllde på vatten från mitt andra kar jag skulle byta ut.Väntade gäster på kvällen så jag la i mina C R räkor grade s 15 st,ca 20 ancistrusyngel 12 st sulawesi halvnäbbsyngel…tänkte att vatten å pump e ju från de andra karet fiskarna å räkorna gick så de kan väl inte va nått problem.
senare sent på kvällen tyckte vi att det luktade kattpiss i lägenheten,å jag luktade på lysrampen trodde de va den som luktade så jag tvättade den å la tillbaks den.
senare på natten märkte vi att alla räkor å mina yngel av halvnäbb hade dött
vattnet hade blivit grumligt å stank kattpiss.lyckades rädda ancistrusynglen.
Jag har inte testat vattnet men har ingen aning om vad som hände…kan det ha vatt sanden?jäklit skumt iallafall
har nu värmt upp nytt vatten å sand i gryta men känner ingen lukt,fyllt karet med varmt vatten låtit det stå men känner ingen lukt även med sanden…sköljt den med varmvatten.Jag hade velat klaga på sanden för jag förlorade rätt mycket pengar i fisk/räkor
Vad hade du för sand?

Jag hade definitivt klagat på sanden.
Låter väldigt märkligt att sanden/vattnet och allt annat skulle lukta som kattpiss om du inte har katt

kattpiss innehåller amoniak så det kan ju vara att du fått så höga värden i vattnet att värmen från lampan gjorde det stank

historien förtäljer inte om han har katt eller ej så vem vet . . .
klart att kattpiss och de flesta andra sorters " piss " innehåller olika former av amoniak

Det luktade sur skurtrasa om sanden när vi tvättade den andra gången. Det var därför vi köpte ny när inte det hjälpte. Vi trodde det var föroreningar från skurtrasan. Vattnet blev grumligt, men det sjönk inte till botten som det brukar, utan blev som en dimma i karet. Andra omgången sand tvättade jag MYCKET väl. Det blev ändå dimma i karet. Det tog ett par dagar innan dimman la sig. Vi har inte haft fiskar i med den nya sanden än, för halten är fortfarande för hög. Ska ta nya tester i eftermiddag.
Tror att sanden är av dålig kvalitet! Ska köpa ny om inte halterna har sjunkit. Sanden är av märket DOGGY. Trodde de bara gjorde hundmat. Det är kanske det de ska göra!
Jag tror att vi har samma problem, vasadu. Vi har nog blivit lurade på någon liknande sand.

Köp julas blästersand eller något istället! Så du får bra sand direkt!.

Hade jag varit du hade jag stängt ner hela akvariet… slängt i växterna och låtit dom flytta i något annat akvarie eller en skål med vatten. kört och köpt denna sanden… http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209

tvättat akvariet utan medel och utan saker som varit i närheten av medel. I med sanden i med vatten invänta rumstemp… i med växterna… då ska det inte vara några problem…

I med fiskar… inte för många i början tills det är ingånget… byta lite vatten i veckan tills filtret har en bra bakteriekultur sen i med fler fiskar! och done!..

Om du köper denna sanden och gör som jag skrev ovan och då fortfarande har dåliga värden… då får du lämna in akvariet för då är det de det är fel på.

Det är precis så jag tänkte. Tack för alla bra tips och råd!! Jag har lärt mig hur mycket som hälst av er, och det är ju det som är meningen med ett forum. Jag ska ta ett nytt test i karet innan jag ger upp och börjar om med naturlig akvariesand. Hör av mig i länken i kväll hur det gått.

Nix jag äger ingen katt…jag funderade om karet jag köpt va “nerpissat” sen innan, men det hade jag haft ståendes i mitt sovrum i 2 veckor,utan vatten då visserligen,men de hade man nog känt om de va så.dessutom tvättade jag rent karet innan jag ställde upp det medpump å fisk.Å nog hade man känt lukten när jag rengjorde det i så fall.
märkligt…men jag hade velat testa sanden men vet ej med vad.
ska gå till affären å kolla om dom kan göra det där.

ja det hade du märkt om det var kattpiss i ditt sovrum skrattar
klart det går att testa sanden. . ett alternativ e att köpa diverse dropptester som finns .
köra lite destillerat vatten i ett glas och sen lägga i några matskedar sand i glaset och röra runt.
sedan köra mätvärde på vattnet med dropptesterna .
allt som lätt löser sig med vatten kommer att fälla ut idet destillerade vattnet .
destillerat vatten innehåller sällan några föroreningar som kan ge konstiga värde.
andra alternativ e ju att ta med en flaska destillerat vatten och en skvätt sand till affären och kräva att affären gör ett test gratis åt dig när alla dina fiskar dött pga deras sand.

Ska kolla efter dropptester kan va nyttigt å ha liggandes ändå
tack för hjälpen

Må väl:thumbs:

Nu är akvariet igång! Var och testade vattnet i går. Affären vi var i hade inte något amoniaktest, men alla andra värden var bra, så det skulle gå bra att sätta i fisk. Skitprat. Fiskarna dog efter ett par timmar. Jag körde till Jula på förmiddagen i dag och köpte blästersand. Sedan var jag och köpte 5 nya neontetror. Hem och skura kar, tvätta pump, doppvärmare och växter. Vi tog ca 10 liter vatten och gilderon här på forumet sköljde sina filter i vatten som han tog med sig hit. Nu verkar det funka. Fiskarna lever än i alla fall. Nu håller vi tummarna men det ser bra ut.
Tack för alla bra tips och råd än en gång:thumbs:.

Håller alla tummar som fins för ert akvarium… Visst var det sonens julklapp?

När min dotter ville ha rosa grus så medlade vi fram rosa marmorkross.Pallade inte starkrosa bumlingar på botten.

Blått grus pga blå köksbänk testade vi och sonen sa genast…Mitt…med en 8årings envishet. Det var ett test(yngelkar) som blev permanent.

Hoppas det går bra nu, håll oss uppdaterade.:thumbs:

Jag kommer ALDRIG mer att köpa konstfärgad grus. Ska vi ha något annat än naturfärgad så får det bli glas eller någon färgad bergart. Jag är säker på att amoniaken kom från sanden. Sanden ligger som halkskydd på trädgårdsgången nu. Där gör den ingen skada, bara nytta!

skrattar
ja färgad grus syns ju om inte annat på isen så man kan sikta in sig på att gå där man halkskyddat . . ett användningsområde som det kanske duger till =)

Man vet aldrig hur dom har tillverkat den färgade sanden och inte heller finns det någon innehållsförteckning kan jag tänka då det inte är livsmedel vi talar om.
man tycker ju det borde vara miljövänligt och ofarligt och även att det inte ska fälla ut massa ämne iom att det är inriktat till en så känslig värld som akvarievärlden !

nä ju naturligare man kan köra det desto bättre blir det tror jag personligen iallafall

Nu har det gått över ett dygn sedan vi satte i fiskarna. De lever och mår riktigt bra. Nu får vi hoppas att det fortsätter så här, så ska vi åka till Åled och köpa några gröna kubota rasborer om ett par veckor. Det blir nog ett par Otocinclus Colombia med. Jag frågade efter bra algätare i en annan tråd, och då tipsade Frank mig om dessa. De är otroliga! På bara några dagar hade de ätit rent min vas, Det är en väldigt aktiv och trevlig fisk också. Den ligger nästan aldrig still och den är dagaktiv. Tack för tipset Frank. :thumbs:

köp inga nya ottosar flytta de du har istället då de bara äter alger så är det lätt att de svälter annars