Varför blir det inga räklingar?

Har CR ihop med amano och äppelsnäckor.
Mina CR honor får rom hela tiden, massor av rom men jag hittar inga räklingar någonstans. Vad är det som är fel??
Använder räksäkert filter så i filtret borde de ju inte försvinna.

De byter skal vid varje VB och jag gör VB 1gång/veckan och då gör jag 40% byte använder inga kemikalier alls i just det karet.

Vad ligger ditt ph värde på ?

Det vet jag inte men jag ska kolla i morgon för då får jag teststickor.
Vad är ok värden?

mellan 6 och 7,2 över det så brukar ynglen få svårt att klara sej. Teststickorna är inte alls tillförlitliga
köp hellre dropptest, de är väldigt exakta.

Släpper inte honorna ofta rommen när de ömsar skal?

De har jag också för mig att jag har läst någonstans, att dom släpper rommen alltså.

Fast skalen är tomma när de bytt det finns ingen rom i dom.

Honorna brukar ömsa skal innan de är redo för befruktning, och aldrig medans de går med rom.
Kolla i karet nästa gång det är räkrace. Oftast hittar man ett tomt skal då, och en hona som sitter och trycker i närheten medan hanarna jagar runt efter honan.

Matar du med nåt yngelfoder?

Mitt ph ligger på 6,5-7 enligt stickor men de är ju lite svårlästa. De är iaf inte högre än 7 och inte under 6

Jag använder inget speciellt yngelfoder då det inte finns att köpa i den här stan. De får tropical vegetable flakes, tropical krill flake och gröna ärtor, gurka och broccoli ibland.
Måste man ha yngelfoder för att de ska klara sig?

bump :wink:

Jag brukar mata ungefär 2 gånger med pulverfoder/yngelfoder i veckan. Ynglarnas första dagar är nog viktigast. Hittar de inte mat eller svälter de första dagarna så rycker ganska många.

Mat finns det nog ingen brist på då jag matar med flingor varje dag och de flingorna smular jag sönder i småbitar. :frowning:

Känns som jag har fixat allt de vill ha dvs god mat, massor av gömställen, ingen som äter upp dom och räksäkert billi filter. :frowning:

Samma problem här.
Jag har sett att många av mina körsbärsräkor har gått med rom men de har aldrig blivit några yngel. Har haft vuxna guppy i samma kar så de kan ju vara att dom har mumsat upp alla, men nån borde ju ha klarat sig tycker jag. Och akvariet är “vildvuxet” Kör med filosofin “sköt er bäst ni vill växter, jag ska inte lägga mig i” så nån borde ha klarat sig om de inte hänt nåt kan man ju tycka :confused:
(Akvariet där jag har räkor + guppyyngel är 100 liter)
Får se om ja kan ta nån bild å ladda upp vid nåt senare tillfälle.

Vill man ha yngel är det inget vidare bra med fisk i samma kar !

Det blir ett litet smörgåsbord för guppys å andra firrar,visst en del sorter går säkert bra ihop med räkor.
Men,tror att räkor blir stressade av att alltid behöva gömma sig för eventuella fiender…

Likadant med matning,för mycket mat leder till vattenproblem,nitrit å annat läskigt.
Bättre att mata sparsamt,räkor tror jag inte e vana att alltid ha tillgång på mat,bättre att ha de på lite “svältgräns” än ständig tillgång till foder…

Men mina går inte ihop med några fiskar alls de är endast med äppelsnäckor och de äter ju inge räklingar.
Växter och andra gömställen har jag massor då det är ett växtakvarium. Nitrit och annat har jag inget heller. Kvaliteten på vattnet är bra det är därför jag blir fundersam varför det inte blir nått

gödning?

nope inte i det karet kör med PMDD i de andra men inte i det som jag har räkorna

Mja…Jag har ju egentligen samma problem som du !Egentligen bör ju inte jag försöka ge dej några råd,eftersom jag inte lyckas heller :oops:

Men en dag lessnade jag på att det aldrig blev nått av rommen,hade högt ph på 7,5-8 nånstans,så jag investerade i en shrimpsoil som sänker ph värdet.

Ligger på 6 i ph nu och vad jag kan se har flera ömsat sina skal.Så kanske snart… :roll:

Nu har jag 2 damer som går med rom igen… visst det är inga räkor med höga grader men alla värden stämmer i vattnet, så nu borde väl räklingarna överleva :roll:
Känns som att jag inte kan börja köpa på mig räkor med höga grader om jag inte ens kan få dessa att föröka sig :?

Bifogar även en bild på hela karet de är i bara för skojs skull :slight_smile: