Var köper ni era soils?

Precis som rubriken lyder.
Var köper ni era soils och vilka priser handlar det om?

Börjar bli trött på att jag har massor av CR med rom men det inte kommer några räklingar. Allt annat är bra i karet så nu tänkte jag testa soil och se om det blir räklingar :roll:

förlåt nu kommer en riktigt nybörjar fråga men vad är soils bra för och hur ser det ut ???

Sorry, detta blir OT:

Soils ser ut ungefär som grus/sand, lite jämnare i storlek kanske. De jag sett är svarta eller bruna. De ska påverka pH på ett bra sätt så att räkorna trivs. Ska även gynna växterna. Som den skeptiker och “klassiska” akvarist jag är så är jag långtifrån övertygad att de funkar särdeles bra. För egen del har jag betydligt billigare sätt att nå fram till olika pH-värden och bestämda vattenparametrar. Har man inte särskilt många kar samt liten plats att trixa på så är det kanske ändå värt det, dessutom är de rent estetiskt rätt snygga. Jag tycker mig dock se en lite omotiverad hype kring dessa soils, men det är jag det.

Hilsen,

/P

okej tack nu kom allt på plats :smiley:
förlåt om jag ‘‘förstörde’’ denna tråd

Ingen fara :slight_smile:
Hilsen: Jag har redan testat allt annat känns det som och ändå så blir det inga räklingar. Som det är nu har jag blästersand som botten, har massvis med växter och gömställen, rötter och bra värden på vattnet och inga andra invånare som kan äta upp räklingarna.
Har haft massor av honor som får rom men sen händer inget mer, de ömsar skal och äter, får varierad kost.

Så därför hade jag nu tänkt testa soil då det verkar vara flera som använder detta med bra resultat :?

Du kan prova med torv eller att lägga bok/eklöv i akvariet också, det sänker också pH. Blästersanden torde vara bra, räkorna behöver smått grus när de har ömsat.

En fråga jag får är hur länge du kört räkorna i det karet? Har du mycket växter och många gömställen är det inte osannolikt att du redan har yngel i karet, bara inte sett dem. Har själv inte kört CR/CB, men har sedan oktober nominatformen på CR. De går i ett relativt kalt 20-liters, och först igår såg jag de första räklingarna. De var ca 5 mm långa då, de är mindre när de kläcks. Har förmodligen varit i karet i en knapp månad iaf.

Vad menar du med bra värden på vattnet? pH runt sju samt inte mätbart på någon kväveparameter ska vara optimalt om jag fattar det rätt. Har du det hade jag väntat. Förresten, temp? Över 25 verkar de inte trivas bra med, hellre ett par grader lägre. Att de ömsar är dock ett mycket gott tecken. Låt skalen ligga kvar, de äter upp det.

Testa soil om du vill, jag begriper i vart fall inte vad det ska tillföra utöver det jag redan har. Kanske du har det annorlunda så att det funkar, värt att testa.

Sedan är “Hilsen” danska för “Hälsningar”, Patrik heter jag egentligen… men det kan jag ju också skriva ut!! s

Hilsen,

/Patrik

KH värdet är tydligen också förhållandevis viktigt, de som klarar sig bra utan soil skulle jag tippa på är de som har ett mjukt vatten ur kran på säg KH < 3-4, fungerar säkert med högre också men KH värdet är mer klurigt att sänka utan soil, om man inte vill införskaffa sig en osmos anläggning.

Kör på soil och jag tror du kommer få en hel del yngel, jag har till och från haft ett 20 tal olika kar i gång och provat mååååånga olika bottenpreparat/ setuper. Vissa kar funkar utan soil men jag har inte haft ett enda kar MED soil där jag inte fått räklingar.

Räkorna har varit i karet sen 4månader tillbaka och karet har varit igång i 1år. Ja jag har många gömställen men med tanke på att karet bara är på 28L och 8kantigt så kan jag se in på de flesta håll o kanter. :wink:
Skalen får alltid ligga kvar och det byts nästan alltid efter jag gjort VB, så de verkar ju må bra då de hela tiden får ny rom och jag har inga dödsfall…undrar bara vart alla söta små räklingar är. :shock:
Tempen är 23 ph 7 och det är KH är godkänt kommer inte ihåg nu vad det låg på men det var iaf innom rätt värden.

Osmos anläggning har jag inte pengar till så därför funderade jag på soil istället då jag bara hört positivt om olika sorters soil.

Vilket vattenverk får du vatten ifrån?
http://www.jonkoping.se/toppmeny/omkomm … 08578.html

Slänger in den eviga diskussionen om kattsand…

Hade inte det funkat ypperligt med blästersand för att få olika struktur på botten.

Samt att det är ju bränd lera så det hjälper väl oxå till med vattenvärder…

Givetvis i kombi med mossa, rötter och andra växter.

:?

nån som vet om “Gex soil” på ebi är bra?? tänkte köpa en säck när det kommer in isf…

Köpte mitt shrimp-soil utav -Aquamoos- tror minsann det finns en länk här på Rb till dem !? Hur e det,har du mat till de små om det nu kommer några? Annars kanske de inte klarar de första dagarna.

KH och pH hänger ihop, så har man ett pH runt sju så har man helt enkelt ett lågt KH. Går fint att mäta vilket som, men KH ser jag som snäppet viktigare eftersom det påvisar vattnets saltinnehåll.

Låter annars som perfekta vattenvärden. Använder du något vattenberedningsmedel? Annars lurar jag också på maten till småttingarna - men några brukar alltid klara sig om man har mycket växter.

Hilsen,

/P

Bränd lera gör ingenting med vattenvärdena. Enbart en näringsdepå för växtrötterna. Soil måste innehålla något mer eftersom det sänker pH/KH. En sak jag är skeptisk till (eller i vart fall funderar över) är om eller vilket buffertsystem soils innehåller. KH funkar som en buffert (stötdämpare) mot pH-sänkning, men soilen sänker pH. Ställer mig då frågan om soil sänker pH helt okontrollerat, dvs att det bara fortsätter sjunka när KH är slut. Om inte, vilken buffert är då igång? Jag vet att en del torv har buffertkapacitet, så kanske är det någon speciell torv de har i. Eller står det något specifikt om rekommenderade vattenbyten eller liknande när man kör olika soils?

Hilsen,

/P

Buffrar bentonit/monthmorillonite? De flesta soils innehåller lera som bindningsmedel.

Det finns 3 huvudingredienser i “soils” enligt min leverantör

1. Bindningsmedel som tex bentonit, akadama-liknande lera eller vulkanaska
  2. Jord eller torv för att sänka pH.
  3. Näring, antingen från kompost(worm castings) eller från en tropisk jordsort.

Leran buffrar inte något, om den inte innehåller någon form av karbonat (i kombo med något annat självklart). Skulle den göra det så motverkas dock pH-sänkningen från torven/jorden. Antar därmed att leran inte buffrar något, utan att det är torven som är verksam. Då borde en soil ta slut med tiden också, torven håller inte hur länge som helst.

Hilsen,

/P

Sultanen: Bor mitt i centrala jönköping så enligt den sidan borde det betyda att jag får avrinningsvatten från vättern. De andra ställerna som fanns med där var ställen utanför stan.

Skreakalle & Patrik: Jag har inte köpt någon speciell mat till de små men jag matar med ärtor, broccoli,gurka och olika flingfoder, sen finns det en hel del alger så det borde ju finnas mat till dom små.
Inga vatten beredningsmedel används utan enbart 35% VB/vecka , billifilter som inte rengörs mer än nödvändigt och då görs det i akvarie vatten.

Kanske skulle prova vattenberedningsmedel då, om du inte är bombsäker på att ditt vatten inte innehåller klor/kloraminer/koppar. Kan vara så att du har en halt som de vuxna klarar men inte ynglen. Just kloraminer/koppar ställer ofta till “tiltproblem”, t ex att fisk/räkor leker men rommen/ynglen utvecklas inte.

Jag hade testat det först, innan jag rev ut sanden och bytte mot soil. Torven i soil kan ge ett visst skydd mot tungmetaller också, men vattenberedningsmedel verkar direkt. Du tillsätter enbart den mängd som krävs till det nya vattnet. En bra produkt är AquaSafe.

Hilsen,

/P