Så nu äntligen blev han 12 veckor och det var dags för han att komma till Sverige.
Efter en resa på 12 h i går så var den till slut över och en mycket trött Eloy fick komma in i sin bur.
Min Brunhuvade papegoja som väntat hemma blev mycket glad när hon fick se mig, men mindre glad av åsynen av Eloy då hon flög in i sovrummet och gömde sig. :mrgreen: (det har däremot gått bra idag)
Jag får fortfarande nypa mig i armen för jag kan knappt fatta att detta är sant. Äntligen, äntligen, äntligen!!
Eloy. (Pionus maximillian)
Kolla formen på den vita randen runt ögat. <3
Eloy ville väl visa sig på styva linan för att impa på flickan.
Tack! <3
Ja dom är klara på längden i stort sett efter 12 veckor. Nu skall han bara bli grövre och helt färdigväxt är han inte förrän efter ca 2 år. Alla hans färger kommer bara bli starkare fram till han blir könsmogen efter 2-3 år.
Näbben skall med bli svartare, när dom föds så är den helt gul.
Och lyckås mig som har bilder på han från när han i stort sett var nykläckt! <3
Ja när de är helt små så är de ful-söta… Nakna med jättehuvud… ( ja iallafall dvärgpapegöjor, undulater o nymfparakiter, fast tror att de är rätt lika)
Eller som vi säger i Danmark om utseendet “som endast en mamma kan älska” Nått ått det hållet… Inte alltid lätt att översätta…
Det syns att han bara är en bebis, han har helt svarta ögon och som vuxen kommer han att få en ljus iris runt pupillen som alla gojor:), kan du inte lägga upp någon bild av de första på honom:D?
Ja verkligen ful-söta med jättestora näbbar som bara tigger mat. Och som endast en mamma kan älska. (och förhoppningsvis pappa med eftersom han med matar dom) Det är iaf tur att de blir ganska så snygga redan på 4 v.
När jag var liten så såg vi en annons på konsum där det stod att en man ville bli av med sin undulat som troligen skulle dö när som helst då den var väldigt gammal. Jag ville jätte gärna ha den och efter att ha övertalat/tjatat på min mamma så fick jag den. Jag hade denna undulaten i ungefär 2-3 år innan den trillade av pinnen. Min farmor har en fågel men jag vet inte om det är en papegoja eller någon annan sort. Men en sak som jag vet är att den älskar att höras och synas…och bitas
Om det är fågeln på bilden så är det en papegoja. En grå jako. De låter extremt mycket. Klassas väl som den papegojan som talar bäst, men som sagt, skrikandet får man på köpet och det intresserar mig inte. :lol: Dom oroar sig för lätt, men är mycket intelligenta om man vill trickträna dom.
Sök “Einstein” på YT så får du se hur intelligenta dom är. <3
Min kompis hade en Grå Jako och kanariefåglar rullsångare, ja sen kan du ju föreställa dej hur gojan lät, precis som en rullsångare men jäkligt högljut, hon placerade om den hos henne med minicirkusen Bodil eller vad hon heter för grannarna klagade på oväsendet:lol:
Okej, det förklarar varför han heter Jacko
Joda han kan göra några små trick och brukar vissla ganska ofta. Jag skulle aldrig klara av att ha han i lägenheten men eftersom min farmor bor ensam i ett stort hus så antar jag att det är ganska “skönt” att ha en papegoja som låter mycket.
Okej, det förklarar varför han heter Jacko
Joda han kan göra några små trick och brukar vissla ganska ofta. Jag skulle aldrig klara av att ha han i lägenheten men eftersom min farmor bor ensam i ett stort hus så antar jag att det är ganska “skönt” att ha en papegoja som låter mycket.