Jag har ett gäng CR av sämre kvalitet som gått i ett och samma kar utan belysning eller gallring under ca 2 års tid. Jag har bara slängt i vanligt fiskfoder till de malar som också gått i samma kar. När jag nu satte belysning på karet häromdagen passade jag på att fånga upp några stycken som ser väldigt spännande ut. Vad tror ni om dessa?
Mycket rött helt klart. De flesta vill ju ha mer täckande vit men det finns stammar där mycket rött eftersträvas. Dessa räkor du visar här skulle kunna göra nytta i en sådan urvalsodling. :thumbs:
Skulle du få för dig att sälja den så köper jag den/dem gärna av dig ![]()
Spännande, tycker mej se att de även har rödaktiga ögon i stället för svarta, eller är det bara som det ser ut:D?
Det stämmer, i alla fall minst 1 av dom har helt röda ögon. Jag skall se om jag kan släpa ner kameran och ta några bättre bilder idag.
Jo, jag fick ner kameran idag, men det blev inte mycket bättre, får nog skaffa mig ett macro och en slavblixt.
Så här ser de ut i alla fall.
Hur i hela friden har de lyckats få röda ögon, det är ju ingen CR eller CB som har det normalt:scratch:
Ingen som helst aning hur det har gått till. Kan bli spännande att odla vidare på dom med någon lämplig partner. Det är 2 hanar och 2 honor som har dessa röda ögon och mer eller mindre helröda kroppar.
Hur tycker ni jag ska göra? Vad ska jag tänka på? Korsa dom med t.ex snowhite? Golden? Eller bara odla vidare på dom och se vad som sker med färgerna framöver?
I din sits hade jag plockat ur räkorna med mest rött och fortsätta odla på dem.
Det hade jag med gjort, för blandar du in tex SW eller Golden så lär du tappa detta med den röda färgen och de röda ögonen så det skulle inte göra, plocka i hop alla de mest röda och avla vidare på dem:D
Samma svar från mig med, behåll de rödaste i eget kar, jag hade ett tag en stam som var i princip helröda. De är ovanliga i sverige
Blev det någonting av dessa röda CR?
Det undrar jag med:D?
Det bidde en tumme! De jag satte över var bara hanar och de har alla parat sig med BC men det gav inte några sensationer, skall försöka gräva fram ett gäng helröda honor också, jag har nämligen ett bra gäng rödingar gående i ett kar som skall tömmas inom kort, så vi får helt enkelt se.
Det är två kvar i karet och det är de 2 hanarna.
Men du hade fler i ett annat kar eller skrev du:D?
Jadå, säkert 40-50 st.
Du ska vara rädd om dem då de är ovanliga;) bra att du har flera, spar de rödaste och sätt dom i eget kar:D
Gief lite foton? =)