Vad fattas i artikelväg på redbee

Det fattas en del viktiga artiklar här på redbee som borde finnas, jag upplever att många nya medlemmar frågar efter ganska enkla saker som borde stå i artiklarna.

Jag har skrivit några tidigare men har just ny väldigt lite tid för skrivandet.

Jag skulle vilja ha ideèr om vad ni saknar mest här inne i artikelväg.

Ska försöka knåpa ihop en artikel i år om jag får några förslag

Självklart är det fritt fram för er andra att skriva/fotografera och lägga ut artiklar om diverse.

Jag tycker allt att detta är ett jobb för dej Janne då du är en av de som har mest erfarenhet och då gäller det alla förkortningar och även att ta upp och bena ur att tex att de olika Crystalbee räkorna är samma art och även att Tigerräkan hör dit och inte är någon egen utan även den en färgvariant av Caridina sp. cantonensis, många missuppfattar och tror att det rör sej om olika arter:)

Ett lättöversådligt sk “släktträd” där både latinska namnet och vad de kallas i allmänt tal skulle vara väldigt intressant. Jag kan bara skilja på CR och CB, tror att gula körsbär är en variant på körbärsräkan :wink:

Jag håller med om att det hade varit väldigt bra med att klargöra de olika sorterna.

Tyvärr är det inte helt lätt. Tex stämmer det att både tigerräkan och Crystal red/black båda är Caridina Cantonensis och att de är snarlika i genetiken. Tyvärr måste det göras en avancerad DNA analys för att säkert fastställa vad som skiljer dem åt. Vad jag vet har det inte gjorts än.

Vissa experter vidhåller att det är olika arter. Bla räkgurun “Silane” som har bra koll på det hela.

Så mitt svar Peckoltia är, nej det är inget jobb för mig att särskilja arterna åt :).
Det vi skulle kunna göra är ett släktträd som vi tror det ser ut. Men funkar inte korsningstabellerna lite som släktträd?

När det gäller förkortningar är det betydligt lättare.

CR= Crystal red
CB =Crystal black
KK= King Kong
RR=Red Ruby
BB=Blue Bolt
50%are= Yngel vars föräldrar är 1 KK/RR/BB och 1 CB/CR i någon av dessa kombinationer
RC= Red Cherry
SW= Snowwhite
GO= Golden
WP= White Pearl ¨
BP= Blue Pearl

BT= Black Tiger
OE= Orange Eye (syftar på tigerräkans olika ögonfärg)
DE= Dark Eye (ögonfärg på tigerräkan)

finns säkert många fler, fyll gärna på ni medlemmar som kan och orkar

Hej Janne!

Jag har inte haft akvarium de senaste trettio åren, men börjar kanske få tid när de mesta börjar bli uppstädat efter pensionering. Jag har läst på en hel del här och på Zoopet och PlantSwap, samt diverse utländska sajter, och tittat i en hel del akvariebutiker det senaste året. Räkor är ju en helt ny fascinerande värld, som inte fanns när jag var ung. Särskilt en blandning av “CR” och “CB” mot en mörk botten och mycket skira växter fascinerar mig.

Det som jag, som ännu en gång nybörjare, har svårt att få riktigt klart för mig är vad jag behöver för att hantera räkor på ett trivsamt sätt. Jag har fått för mig att jag behöver två räkakvarier - ett för de räkor som “ser lite bättre ut” - och ett dit jag sorterar över de mer alldagliga individerna, om det kommer räklingar, som tydligen degenererar åtminstone utseendet på räkorna i generationsföljden. Jag vill ju inte gärna slå ihjäl dem själv, så i det andra akvariet tänkte jag mig någon fisk, som hyfsat håller efter tillväxten, men låter de större vara. Detta är ju ytterligare en balans, utöver all annan balans i vatten, näring, ljus, osv.

Som du förstår så skulle jag gärna se en artikel om hur man startar och vidmakthåller en enkel men prydlig räkmiljö, utan avsikt att producera för avsalu eller odla fram särskilt höggraderade räkor, men där man ändå får räklingar och behåller dem hyfsat vackra, utan att det blir varken under- eller överbefolkat. En artikel om en trevlig, balanserade räkmiljö, som inte är för arbetskrävande - helt enkelt. :wink:

/Bengt

Kanske nån slags “Frågor & Svar” för nybörjare med enkla frågor och korta svar.

Ingen du formulering Johhny, vi som har varit med ett tag vet ju det mesta men för de nya medlemarna borde det finna någonting sådant ja där man kan gå in och titta när det är något man undrar över, går det att klämma in den någonstans där den är lätt att hitta då:D?
Frågor & Svar, sen kan man ju uppdatera den med jämna mellanrum:D

Jag tycker lite som Janne var inne på med genetik är intressant och hur får man fram olik nya räkor vad ingår för att få en viss färg eller visst utseende. för jag antar att det är mycket som är “man made” inte vilda arter. Eller är det hemligt kanske eller ingen som vet? Ja det var ju lite funderingar ja har.

Annars tycker jag lite FAQ om de vanliga frågorna kanske som tex nyböjare har. Kunde vara bra. Givetvis skall ju folk kunna kontakta någon med sin fråga också men man kanske vill skaffa sig lite mer “kött på benen” innan man känner att man vill fråga.

Japp, det var lite från mej.

Intressanta tankar, jag är själv inne på en “uppstart” artikel som “Ason” nämner. Jag upplever att många medlemmar har problem att hålla sina Crystals vid liv och få dem att bli fler. frågor och svar är också bra att ha med någonstans.

Anna.H det du nämner är väldigt intressant och något som hela tiden sker. Vissa saker vet jag angående hur man får fram nya muationer och korsningar. Men många nya räkor som kommit fram på sistone är väl bevarade hemligheter hur de uppstått.

Helt grön på det här med räkor sedan ca 1 månad tillbaka.

Jag skulle vilja ha, som tidigare nämnt, tips och annat för uppstart. Just det här med att räkorna är väldigt mycket känsligare och kräver ett “inkört” akvarium.

Skulle också vilja någon slags “liten” guide över material/inredning i akvariet. Att man kan köra soil är något jag luskat ut och det verkar lätt att få tag på genom beställning. Men något som jag har kämpat mycket med att försöka leta upp är: Sten för dekoration, samt vad för grus/sand som inte är giftigt eller farligt på något sätt.

Efter mycket om och men så lyckades jag hitta något svart grus som andra har godkänt.

Jag har upplevt stora problem med vattenkemi och svårigheter med att få ner ph. Sedan har jag läst i många trådar om det omvända att man vill få upp ph. Jag skulle gärna se en enkel förklaring på hur vatten fungerar vilka parametrar som inverkar på tex ph, gh ,kh osv, och hur man bör göra på olika ställen i Sverige. Där kunde man utnyttja erfarenheter från de som lyckats på forumet. Själv har jag på inrådan av många kört med soil men det funkar ändå sådär. Varför? Sådana frågor vill jag ha svar på.
Keep shrimping Rikard

Lite allmänna råd till nya om vad ett räkakvarium bör innehålla, kan innehålla och vad som skulle vara direkt olämpligt(både i djur och inredningsväg) hade nog hjälpt många.
Sedan är det alltid intressant att veta vad framgångsrika odlare har för vattenvärden, mat, tillsatser, vattenberedningsmedel m.m. till de olika sorterna av räkor.

Själv anser jag mig ha kommit över nybörjarstadiet men det är ändå intressant att se hur de riktiga experterna håller sina djur.

Tror det är något med vattnet att göra med detta med Crystal black/ red / snow withe , tiger räkor eller just det släcktet kanske t o m de är känsliga.

Jag har ju provat från olika uppfödare i olika omgångar. Tror jag kommit över ny börjar stadiet och vet lite vad jag gör(tror jag i a f ). Men dessa räkor funkar inte här.

Tror det har med vattenkemi att göra.

Skriver en artikelserie till Ciklidbladet, om praktisk akvaristik. Har ett par-tre artiklar om hårt, mjukt resp. standardvatten om det kan vara intressant. Nästan bara copy paste… samt lite hjälp med att lägga in en del bilder.

Hilsen,

/P

Det skulle jag vilja läsa:thumbs:

Om någon som använder torv skulle vilja berätta hur de brukar göra skulle jag vara tacksam. T.ex:
[ul]
[li]Vad för torv som är lämplig att använda. Speciell akvarieprodukt eller billig från växtbutik?[/li][li]Mängd torv per 10L vatten.[/li][li]Hur ofta man behöver byta(antal veckor alt. antal vattenbyten).[/li][li]Hur olika sorters torv färgar vattnet(om det finns skillnader?).[/li][li]Hur man gör för att hålla en stabil ph-nivå med torv.[/li][/ul]

Jag skulle vilja veta lite mer om foder. :slight_smile: För och nackdelar med billigt vs dyrt foder. Vilka märken är att föredra? Hur ofta ska man fodra? mängd? skiljer det sig åt mellan fodersorterna?

Vilka grönsaker kan man fodra med? morötter och spenat vet jag men det borde finnas mer?