Vad e chansen

Fick hem ett gäng CR S o SS i onsdags förra veckan och där var en och annan större hona som man kunde urskilja som hona men knappt.
Iaf så igår var i källaren i vanlig ordning och gav mat och kollade till de små liven och vad får man se jo en smällfet hona… av SS grade… kul som attans. att det i karantänskaret fungerar så bra som det är tänkt…

Och som inte det vore nog stod och kikade på mina räkor här uppe och i de karen går det nu 2 gravida SS honor med, och jag ser att min golden som överlevde faktisk är en fin hona men inga rom ännu…

jag är avundsjuk!!!
Nått i mitt akvarium gör att det bara är körsbär som vill föröka sig :frowning:

vad har du för värden?

hur ser ditt kar ut?

jag idkar ju EI. Och mäter alltså inget nuförtiden. Men jag slänger ju i KNO3, K2SO4, KH2PO4 MgSO4, CaCl2, TMG samt Easycarbo.
CO2 via tub såklart :wink:
Skulle jag summera själv tror jag på dessa orsaker:
1 pH är kanske för högt (strax under 7)
2 Temperaturen är för hög (25-27 grader)

hmmm

här ligger dina fel för cr! KNO3, K2SO4, KH2PO4 MgSO4, CaCl2, TMG samt Easycarbo.
CO2
ta bort allt detta eller byt kar.

Temp 25°C
pH : 6.2~6.8
GH : 4~6
NO3: 0~0.25ppm
NO2: 0

haha, jo det skulle man kunna säga. Men det finns ju hur många som helst som har CRS i planterade kar (high tech). KNO3 doserar jag numer dagligen för att det ska vara så lite så möjligt i omedelbar koncentration (under 0.15).
Jag har 2 nano, vågar inte slänga i de “dyra” där :wink: Men kanske lika bra o testa?!

oftas e de RC Red Cherry som kan gå i sånna kar men Cr Crystal Red är lite känsliga för allt sånt. men visst hoppas vi på att kuna odla fram härdigare CRs.

Vildfångade Crystal blacks kanske man ska blanda in isåfall. Kostade bara 10kr för 30st när jag var i Kina.

Vildfångade Crystal blacks kanske man ska blanda in isåfall. Kostade bara 10kr för 30st när jag var i Kina.[/quote]
undra vem som ska få med sig en tjuga nästa gång han åker :slight_smile:

Vildfångade Crystal blacks kanske man ska blanda in isåfall. Kostade bara 10kr för 30st när jag var i Kina.[/quote]
Det borde man kunna göra för att få en härdigare stam och inte strikta odlade former… hade ju varit kul att få tag vildlife versioner…

undra vem som ska få med sig en tjuga nästa gång han åker :)[/quote]
Nästa gång man ska till Asien blir det nog Japan, ska då skicka hem massa räkor till mig själv :stuck_out_tongue:
Fast Taiwan verkar också vara riktigt duktiga på att odla fram fina räkor i stor skala med.

En rundresa genom asien är nog bättre =) Så kan du åka både till Japan, Taiwan m fl ^^