Har sett det nämnas många gånger och har googlat lite men aldrig sett någon bra förklaring till exakt hur ett filter som drivs med luft fungerar? Kan någon förklara detta för mig?
Luftfilter är enkelt, billigt och bra i synnerhet för räkakvarier. Luft pumpas ner i botten på stigarröret som sedan mynnar ut i vattenytan noch skapar på så sätt en sugkraft så att nyttobakterier och annat löst i tanken fastnar på skummgummit och blir en bra matplats för ynglen.

Hej!
det känns som det finns mycket info om detta redan på forumet, använd gärna sökfunktionen eller kolla denna länken.
http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
Man kan kortfattat säga att ett lUftdrivet filter använder sig av luften från en luftpump för att skapa rörelse eller flöde genom det filtermediumet man använder.
Vanligast är nog varianter på skumfilet “billi filter”
Det finns flera typer, men alla har en sak gemensam luften driver vattnet genom ett rör och skapar på det sättet en rörelse på vattnet genom filtret, det jag gillar bäst är det som kallas “billifilter” jag tror det syns på en av mina bilder i tråden “den nya ställningen”
Enda nackdelen om man nu ska kalla det det är att det för oväsen men annars är det ett perfekt filter:D
Men detta kan man lätt minska/bygga bort med hjälp av en bit filtervadd vid utloppet! Funkar för mig också!
Varför är det bättre än ett litet ytterfilter eller hang-on till exempel? Har man bara skumpatron på insug så sugs inte yngel in på tex hang-on.
Förstår ändå inte exakt hur det fungerar, att bara säga att luften driver på vattnet hjälper inte mig ![]()
Filtreringens ABC har jag läst tidigare och där förklaras inte heller exakt hur det fungerar, typ en liten skiss vore ju bra ![]()
Bilden som shrimpcoctail bifogat går inte att förstora.
Själv kör jag med eheim liberty hang-on på räknanot. Stora har jag Eheim powerhead med skumpatron och ett Eheim Biopower 200.
Bättre kanske det inte är, men enkelt och billigt är det.
Sök på sera 60L eller 150L så får du säkert bilder som går att förstora. Denna typ av filter är en billig lösning då foamet blir en bra plats för nedbrytning av avfall och en hemvist för goda bakterier som håller vattnet i gott skick.
Dessutom är filtret populärt för yngel att beta på då det efyer en tid, innehåller biofilm.:thumbs:
När det gäller den tekniken bakom filtret så är den väldigt enkel, gammal och beprövad så varför inte prova med en investering på dryga hundringen.
Oftast så får jag personligen försöka att acceptera fysikens lagar även om jag inte förstår den och vara tacksam att det fungerar.![]()
Bakterier i filtermaterialet är väl standard i alla filter med skum då det efter en tid blir boplats för bakterier som bryter ner biologisk avfall, det är väl egentligen ingen skillnad mot motordrivna filter annat än att filtret drivs med luft och är mycket billigt?
Jag tror absolut det fungerar men jag har ännu inte sett någon förklaring på principen i form av en skiss eller annat så min nyfikenhet kvarstår tyvärr ![]()
Någon måste väl kunna förklara mer tekniskt vad som händer i filtret? Hur rör sig vattnet genom filtret utan att cirkulera eller skapa någon sorts sug?
Jag är mycket nöjd med mitt Eheim liberty och de andra filtrena så jag ska inte köra luftdrivet nu men kanske i framtiden om behov uppstår.
Bubblorna i röret skapar ett undertryck som suger med sig vatten och om man har en filterpatron som vattnet måste passera innan det går in i röret så har man skapat ett luftdrivet filter.
[QUOTE=Yobaman;
Någon måste väl kunna förklara mer tekniskt vad som händer i filtret? Hur rör sig vattnet genom filtret utan att cirkulera eller skapa någon sorts sug?[/QUOTE]
Du får nog ägna lite tid och forska på nätet om du vill ha svar på alla dina frågor och bilder som går att förstora på filtertypen.![]()
Jag tror ingen här på Redbee kan ge ett komplett svar på din fråga som tillfredställer dig och samtidigt presentera en skiss på hur filtret fungerar.:scratch:
Jag hittade detta efter lite letande:http://www.blogger.com/feeds/21020118/posts/default
Den länken gav inga svar… ![]()
Jag vet inte vad du är ute efter, driver du med mig eller. Om du tar dig tid och läser all information på länken ca 8-10 sidor om spongefilter och fortfarande inte får svar på dina frågor, så vet jag då inte hur du ska få hjälp.
Vad är ditt syfte med frågeställningen är det att få svar på livets mening eller universums uppkomst?
Jag är nog benägen att klassa detta fall som tämligen hopplöst!:scratch::scratch::scratch: och lägger ner vidare försök.
Öh, va? Den länken gav väl svar på att tänkbara frågor som man kan ha angående luftdrivna filter. :?
Den här bilden förklarade ju jättebra hur filtret fungerar: http://www.americanaquariumproducts.com/images/graphics/spongefilterflow.jpg
Ja, ibland så ser man inte skogen för alla träd eller så är någon på rethumör.
Eller så får han samma fel som jag, jag ser bara en massa html-kod om jag klickar på länken.
Jag testade med annan webbläsare och då fungerade det.
ja det är inga svårigheter hur det funkar. man pumpar ner luft som sedan stiger i röret och då skapar ett undertryck som drar med/knuffar med sig vatten upp. kör det i alla mina kar i källaren, har luftsystem i taket. smidigt och sparar el (om man har många kar.)