Vad är felet?

Jag har ett 30-liters cocoon med Shrimpsoil, 1 lava sten, räkrör, vallisinera, javamossa och lite babytears. Jag sorterade ut alla räkor som inte var CR för 4 veckor sen. Men jag har inte sett ett enda yngel på jättelänge, vårt kranvatten är PH 7,2 men i karet är det mätt till 6,2-6,4. Jag har aldrig haft växtnäring, inga fiskar. Jag har en räksäker pump, 25 c i vattnet. Jag matar med Evolve och algtabletter som de älskar, jag byter inte vatten så ofta, men jag fyller på när det har dunstat lite. Jag har räknat till ca. 20 räkor, och jag köpte 4 st nya för några veckor sen. Vad görs för fel?

Jag har också ett annat kar, där jag bara slängde i de räkor som jag sorterade ut, däri går blackmollys och neontetror, Räkorna stortrivs, jag byter nästan aldrig vatten däri, bara fyller på när det dunstat precis som det andra. Matar bara med algtabletter.

O, juste inge nitrit eller järn, vårt vatten är väldigt fint.

Har du sett honor med rom då?
Jag upplever att just vattenbyten triggar honorna till ömsning, och därmed rom.
Antingen så sker ingen parningsritual alls, eller så kanske honorna släpper rommen (jag har sett några av mina göra det när vattnet varit lite halvtaskigt ett tag).

Någon kanske kommer med en bra teori om varför :slight_smile:
Lycka till så länge.

Mmm. Jag såg en med rom för 1-2 veckor sen, men nu har jag inte sett den räkan igen… Jag bytte sist för 2½ vecka sen.

Jag prorvar att byta i helgen och ser efter en vecka och sen så får vi se om det märks nån skillnad.

Mmmm…har haft samma problem tidigare,just nu har jag inga Cr,men vid den tidpunkten misstänkte jag vattnet,och att vattenverket tillsätter kemikalier.

Körde en kolfilter “vattenbytar stategi” utan större framgång.Vad har du för gradering på räkorna ? Jag hade lite högre grader på mina när det begav sig,tror att de lite lägre graderingarna är tåligare ?!

De lägre graderingarna är tåligare än de högre och det säjer sej själv för när man urvalsavlar så får man finare räkor men de blir även mycket känsligare. Jag har låggraderade CR och CB som går i väldigt högt Ph och hårt vatten de mår bra och får till och med räklingar.
Det kan inte vara så att Ph ligger lite för lågt för ju surare vatten desto sämre miljö.

Det mest skumma är ju att de har ynglat av sig mycket innan… och :?

Vi har eget vatten och brunn, som är mycket fint men hårt vatten, inte mycket järn… kan det ha nånting med det att göra?

Om det fungerade med det vattnet innan så kan det ju knappast vara det som är felet då ni har eget vatten utan en massa tillsatser:)
Sen har du ett kar till utan problem med samma vatten från er brunn, skulle det vara vattnet från brunnen så borde du ju ha problem i båda karen, har du kollat nitrit och nitrat också?, felet kan ligga där:)

Vad är -“räkrör” och babytears för något? En ändring i inredningen som spökar kanske ?

Yngelmat ?

#8 Jag har 3 andra kar igång med samma vatten som funkar finfint… Ett som också har shrimpsoil men med blandräkor, däri trivs de fint… :slight_smile:

#9 Ja Babytears är ju en växt (vet inte om det är just den växten som jag har) och räkrör är ju såna där rör som räkorna kan gömma sig i,
gjorda av lera.

När du bytar vatten? Tar du rums tempat vatten från kranen eller kalt?

Ditt ph i akvariet är runt 6 i kran vatten runt 7 hur gör du för att få ner ph i kranvatten till 6 innan du slänger det i akvariet?

Om inte så flaxar ph när du byter vatten . Inte bra för crystal. Din sten? Säker på att den är “äkta” och inte innehåller järn? Du skriver att ni har fint kranvatten. Inget järn . Men hur är det med koppar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har de CR du sorterar ut i det andra karet och dom mår fint, då är det ju inte vattnet, har du något annat i karet som du inte har i det andra:)??

Hur är det med det andra shrimpsoilkaret? Växter? Akvariestorlek?

Någonstans har jag läst om att någon ansåg att lavastenar inte var bra i räkkar. Vet inte hur sant det är men det kanske kan vara något att prova att ta ur karet (vilket påminner mig själv att jag också ska testa att ta ur lavastenarna ur det karet med chrystals som inte vill komma igång med yngeltillverkningen…)

Det kan verkligen vara vattnet endå… Herregud. Man kan aldrig få exakt samma värde i massa kar om dom inte går ihop i en gemensam sump eller något… Något värde skiljer sig alltid… Sen vilket värde det vet man inte .

Mmm…Skulle oxå sätta en femma på vattnet…Om du kan så kolla kh värdet,är det väldigt lågt får du ett instabilt och ph svängande vatten…Inte att förglömma det förhatliga kopparn i vattnet…om det finns alltså !

Även,om soilen börjar “bli lite till åren” så sänks den aktiva delen;dvs den klarar inte av att hålla ph på rätt nivå.

Nej det var andra sorters räkor som jag nu tog bort, för jag insåg att det kanske är bäst att bara ha en sort i ett så litet kar…

Jaja, så dåligt vatten man har då, finns det nån räka som vill ha hårt vatten och högt ph?

Kardinal :slight_smile: Sulawesi räkorna