Vad är detta för räka?

Hej!

Den här lilla rackaren bor i ett av mina akvarium. Den ser precis ut som min röda körsbärsräka men har en annan färg. I början var den blå, nu är den mer grönaktig. Den är pigg och glad och knatar glatt omkring bland fiskar och snäckor.

Vad är det för sort? Är det en körsbärsräka som råkat få konstig färg eller en variant på den sorten?

Den är i alla fall rolig och verkar må bra och det är ju huvudsaken egentligen :slight_smile:

Sov gott alla!

:shock: Öh ?! Ser ut som en mutation av Hulken å “The green Goblin” Vad har du matat den där med ? :shock:

Torde väl vara en “Rainbow” räka? Sök lite så skall du se vilka otroliga färgskiftingar de kan ha. :slight_smile:

[EDIT]
Här finns en uppsjö med bilder på de här små intressanta varelserna:
http://www.aquariacentral.com/forums/sh … p?t=170276
Håll till godo :wink:

-Jonas

Den på tredje bilden e ju lik,men de andra ? Är det samma art ? Otroliga färgvarianter i så fall !!

Fräck e den iaf !

Ja, det är samma art, kan skifta nått helt otroligt mycket. :slight_smile:

kan också vara en neocaridina sp blue mina har också varierat mellan röda samt grön blå.
randen på ryggen är i varje fall ett tecken på att det är en dominant hona.
vacker räka!

Hej!

Ja fin är den, vårt lilla räkmonster.

Det vore kul att ge den några artfränder att vara med.

Tack för alla svar!

Jätte fin:D…liten undran bara…
Vet du inte vad det är för räka du köpt? Fick du ingen info i affären?

Det stod “blå räka” i djuraffären. Mer än så visste inte säljaren heller. Jag tyckte att den var söt så jag köpte den :slight_smile: Men blå var den inte i affären och inte heller här hemma. Utan den är definitivt grön. Den är så otroligt lik min stora knallröda körsbärsräka så jag misstänkte att det var något liknande. Ett “omoget” körsbär kanske :wink:

Det är nog en bigarå eller hur det nu stavas :mrgreen:

Ok det förklarar ju varför du undrar. Dåligt av affären att inte veta vad de har för djur i sina kar :?

Räkan var ju cool…stripad och allt…

Men jag kan inte sluta fundera vad den sitter på??? :shock:

Har du ROSA sand eller kör du med vissa delar sockervadd :?

Såklart det är sockervadd. Det är ju räkornas favoritmat, visste du inte det?

Det är lila grus, som min dotter valde till vårt första akvarium. Färgen är dock inte riktigt så skarp som på bilden, blixten lyste upp färgen lite väl mycket. :slight_smile:

Läcker räka är det du har :smiley: :smiley: :smiley: !!!

hej!
det är utan tvekan en Neocaridina räka! om jag jämför med mina egna räkor så är det mest likt en “Alg”-räka (Neocaridina Heteropoda). Men om den har varit blå så är det troligast en “Neocaridina SP.Blue” !
Vissa av Neocaridina-räkorna har en förmåga att antingen färga ut åt det ljusare hållet eller som i ditt fall åt det mörkare…
någon av de två skulle jag sätta mina pengar på att det är!
Hoppas du får någon ordning på det hela!
Mvh Räktobbe