Nu har mina två små nanokar varit igång i ca två månader, och det har funnits räkor i dem i ca en månad. Balansen verkar perfekt, vattenvärden är på topp och i båda karen råder det febril aktivitet. Hos körsbärsäkorna i det ena så finns det redan ett tiotal små räklingar och i det andra med blue pearl så går åtminstone en hona med rom - jättetrevligt! Häromveckan så upptäckte jag dock en del små ljusa djur som rörde sig i de båda akvarierna, det fanns såväl maskar (nematoder), som små planarier (liknande de i Jannes artikel här på Redbee) men också några riktigt små risgrynsliknande gynnare som rörde sig dels i soilen och dels på glaset. Jag beslöt mig för att köra en kur med “Noplanaria” och då försvann maskarna och planarierna såvitt jag kunnat se. Men de där små risgrynsdjuren har klarat sig och tycks föröka sig. De är bara någon eller ett par millimeter stora och rör sig relativt snabbt och jag har försökt att ta en bild på dem med min mobilkamera - därav den usla kvaliteten. Djuren jag undrar över är alltså de små prickarna som dels sitter på bakrutan och dels på träpinnen.
Är det någon som vet vad detta är, om de kan skada mina små räkor och i så fall hur jag blir av med dem? Jag kan också tillägga att de dök upp under perioden när temperaturen i akvarierna steg uppemot 26-27 grader. Min matning hålls mycket stramt dessutom så allt äts i princip upp av räkorna inom ett par timmar.
Jag minns inte vad de heter, men är det inte sånna djur som lätt bli i kar utan fisk?
Fast tror inte de ska göra skada dock…
Någon annan vet säkert mer exakt!
Det är Cyklops, en slags vattenloppa du har i karet och dom förökar sej och blir många när det inte finns fisk i karet, de är inte skadliga, men vill du få ner antalet så skaffa några små Microrasboror eller några små guppyyngel och släpp i karet:)
Ja det är defintivt sådana jag har i karen och efter att ha kikat lite runt på nätet så är det tydligen inte alla små fiskar som klarar av att käka dem för de har hårda musselskal. Men jag släppte ned ett gäng endlers i morse så vi får se om de vill smaka lite…
Vattenbyten är ca 30% varje vecka och jag kommer defintivt att försöka hålla igen på käket för räkorna ett tag nu, det finnas alltid en massa smått och gott att livnära sig på för dem tror jag, ibland är nog matningen mer för husse än för räkorna;)
Nåväl, jag hoppas att de kan hålla sig i schack tills mina nya planerade kar är klara för inflyttning. Det ska nämligen bli en liten räkhylla här hemma - hurra!
Efter ett par dagar har de små endlersynglen gjort av med samtliga (åtminstone så vitt jag kan se) av de där små frö-räkorna, och deras magar putar betänkligt! Bra att veta för er andra om det dyker upp hos er! Skönt att slippa hålla på med giftgrejs och sånt för att bli av med detta. Dessutom har jag riktigt fina endlers om någon skulle vara intresserad, antingen för ovanstående ändamål eller bara för att det är en fin och trevlig fisk.
hehe har sökt med ljus å lykta för att köpa cyklops som foder till mina fiskar åsså dyker dom upp här som problem, mera fullvärdigt foder får man leta efter