Vad är det på min växt?!?! II

Mm tror jag med tyvärr. såg nu en till igel om det nu är så krypandes bland botten substratet… men vet inte om den var brun såg lixom bara underdelen på den men tror det var lika så det kanske är lättast att starta om karet?

Problemet är att om iglarna har lyckats lägga ägg så kan äggen finnas på allt i hela karet äggen är så små att de inte syns med blotta ögat. För att ta död på äggen så krävs 60c vatten och det kommer tyvärr inte dina växter tåla, vet inte hur så varmt vatten påverkar soil.
Iglarna kan du fått med från växterna.
Om du startar om karet vart ska du då ha räkorna under tiden karet går in sig?

Ja Vet inte riktigt kanske kan dom vara i mitt andra kar sålänge eller måste jag sälja dem?

Kan iglarna kommit av sig själv som Planarier gör?:confused:

men så farligt är det väl inte? jag har fullt med skräpsnäckor i mina kar och de gör mer nytta än ställer till. däremot kan du plocka bort en del i bland så de inte tar över helt.

vänta nu… snackar vi iglar eller snäckor?

Nej hela världen är det inte att ha skräpsnäckor men vill inet ha massa äckliga iglar krypandes överallt.

det är stor skillnad på igel och snäcka. jag vill inte heller ha äckliga iglar i karet. men snäckor är väl inge farligt.

Haha Wotan det är inte alltid så lätt att hänga med i trådarna :wink:

Kan iglarna komma avsig själva eller kommer dem med växter och liknande? :confused:

de har säkerligen kommit från dina växter. jag har kvar av ett medel jag köpt på ebishop.se som tar död på planaria. kan skicka lite så det räcker till dina kar. det är inte farligt för räkor. och du kan ha räkorna kvar i karet när du behandlar.

Ja det skulle vara bra vad skulle det kosta i så fall? :slight_smile: Men tror inte det är planaria utan den ser typ ut såhär http://www.youtube.com/watch?v=YnCshgWf_Ig men det kanske funkar ändå eller?

det kostar gratis isf. känns fjantigt att be om 6 kr i porto:P säker på att det inte är planaria? http://www.youtube.com/watch?v=DuwDJ-eZOMc&feature=related

Nej nu blev jag osäker. Det kom ju en brun planaria där i filmen men jag såg inte att den som var i mitt kar hade ett trekantigt huvud. men jag kollade juh inte så noga som jag kanske skulle ha gjort… Men det skadar juh inte att prova med det där medlet så det skulle vara super snällt av dig om du kunde skicka det :slight_smile:

Ska jag skicka ett Pm till dig med alla “uppgifter”? :slight_smile:

det är nog större chans att det är planaria. dra i väg ett pm med din adress så ska jag försöka hinna skicka i möra.

Så där då! Dem där planarierna var ju faktiskt rätt söta med sina ögon :stuck_out_tongue:

Är det det dära Eradica du använde? (och som du kommer skicka till mig) och i så fall funkade det? ändrades vattenvärdera?