Har ett ganska tjusigt kar på nästan 200L med massa mumsiga växter samt Cr och Cb i olika graderingar och allt var bra.
Framtills jag för ett litet tag sen retade mig på att jag inte fick så mycket avkomma som vanligt.
Och efter en nattlig tur med ficklampan kunde jag konstatera att jag har både planaria (som slaktar räkor på upp till en cm) hydror, anemoner, maneter, bumbibjörnar och en massa annat strunt som inte hör hemma där.
Jag har läst dom flesta inläggen om bekämpning och valet står mellan Axilur flytande eller Sera “snail ex” som ska funka mot kräk.
Men den stora frågan är väl: Vilket är minst skadligast för räkorna? Är inte superduper sugen på att vare sig plocka ur dom 200 räkorna eller på att se 200 Caridina sp Död…
planaria hade jag problem med i början men skaffade drottning rasboras som gjorde processen kort med dom, största problemet är väl att dom lär äta små räkyngel också.
ja de finns ju en uppsjö med små fisk somkan göra jobbet åt mig men som sagt, då blir mina räklingar lidande… vill helst inte använda kemi men jag antar att de är det lättaste??
Oavsett vilket kemiskt medel du använder så måste du vara observant på vattenkvalitén. Om massor av små oönskade kryp dör samtidigt kan du få en nitritpik som dödar räkorna också.
Har ingen erfarenhet av de andra ohyrorna, men efter att ha låtit ett gäng corydoras gå med räkorna ett tag så försvann planarierna iallafall. Förmodligen åt de räklingar också, ja, men planariaskiten försvann iallafall :evilgrin:
Jag lyckades rädda några Guppy yngel som jag släppte ner i det kar med massa konstiga maskar/vita prickar (tusentals) på bara någon vecka! Och det minskar och ynglen blir måttligt feta i goa:P så fårse hur det går annars blir det vell kemikalier:)