Jag behöver få lite “input” i mitt försök att odla fram rena, avgränsade och klara färger på räkans kropp och ben.
Jag har delat upp de i tre graderingarna som jag anser att jag kan förstå och de går i var sitt kar, men frågan är om det är benens färg, carapace alltså kroppen eller ögonen som är viktigast.
Jag vill visa tre olika graderingar av PRL Yaiig feng Yung från Janne som är föremålet för ett avelsförsök och undrar vilken väg jag ska gå.
Först S sedan SS “no entry” och sist en SSS räka. Alla räklingar är generation två från de första dussinet och ett halvt som jag startade med.
Första gallringen skulle jag gjort bland graderingarna, alltså separerat S, SS och SSS till olika kar. När det är gjort och du fått fram ett antal kan du ta de med bäst ben/skarpast färger i egna kar.
Första gallringen av S,SS och SSS är gjord, och som jag nämnde så går de tre graderingarna i var sitt eget kar.
Men menar du att de bästa avkommorna i nästa generation från respektive gradering ska gå i tre nya separata kar att utvecklas i?:scratch:
Det blir i så fall ytterligare tre kar till de fyra som idag finns.
Det fjärde jag har är en “culltank” för bortsorterade individer.
Du kan vänta en generation eller 2 innan du separerar till ytterligare kar kan jag känna. När du har runt 50-100 räkor är det lagom att börja sålla bort de 10 bästa till eget kar.
Det finns ju många sätt att göra det på, jag funderar själv på hur jag ska göra. Kanske ett kar till med bättre utsorterade räkor från de tre du har. Alltså de dåliga till din culltank och de som inte är hundra men fortfarande bra till ett nytt utsorteringskar och där kan det kanske bli en del som blir så bra att de får gå tillbaka till dina tre fin kar? En ide bara…
Första tanken var blanda de nästan hundra tillsamans, just för att begränsa antalet kar… Men som sagt funderar själv fortfarande på det bästa upplägget. Sedan är det ju det där med att ta ut några få bästa eller ta bort de sämsta eller båda!?