Två filmklipp på mina nya snäckor.

//youtu.be/NEWMO0SzAcM

//youtu.be/dTFAC-rIVno

Hej!

Köpte lite snäckor i Paris. Det blev 5 st tylomelania perfecta till mitt nya Sulawesikar.

Samt ett par rätt coola snäckor som jag inte har så mycket info om förutom att de ska kunna föröka sig i sötvatten samt är duktiga algätare. Dessa heter septaria porcelina och jag köpte 5 st men 2 st dog, tyvärr dog den snyggaste som hade mer kraftigt färgat mönster. Tycker de är coola i vilket fall.
:P:P:P

Coolt Broddan!

Jag ångrar jag inte köpte de snäckorna med, klart fräcka :slight_smile:

Ja dom var till och med snyggare när man fått i dom i ett mer upplyst akvarium. I Paris var de ju i ett rätt dunkelt akvarium.

Tydligen ska de vara känsliga första tiden i nytt akvarium enligt svar på shrimpnow forumet. Väntar på bekräftelse om de kan föröka sig i sötvatten.

Verkligen fina o häftiga :smiley: Tack för titten :smiley:

WOW!! supersnygga! Man borde åkt till paris med andra ord. :slight_smile:

Fins på DjurHobby Uppsala.

De har startat en Nano- vägg/avdelning med småfisk,räkor och snäckor.
enl uppgift lägger de ut bilder på sina djur på Facebok. Fejar inte själv.
Har själv köpt Oranga räkor,
Äpplen,Tylomelania olika,clinthon (svart med piggar:thumbs:),pagod,osv
samt Pärl Rasboror. Deras blå räkor tog slut på 2timmar så vet ej vilken de hade.

Tack för att ni delar med er från Paris!!! Hade GÄRNA åkt så era “glimtar” uppskattas karma

Hade de Septaria där i Uppsala (filmklipp 2)? Jag har inte själv sett dessa innan. Sak tydligen vara rätt svåra att ens hålla i liv har jag fått reda på shrimpnow forumet…

Saga01 är tvärsäker. Vi tog en shopping dag idag…

Vad bra då finns möjligheter att fylla på med fler…:stuck_out_tongue:

Har varit på DjurHobby Uppsala och köpt 2st och 2st sulavesi snäckor

Har du varit i Uppsala och kom inte förbi??? Besviken! Nu får du göra en ny tur;) Bra att du hittade fina snäckor i alla fall.

Ja jag vet
Jag hade hela familjen med mig och bråttom hem, sorry

Helt ok anledning! Det är inte så lätt att smitta hela familjen med räkfeber! De brukar inte uppskatta när man bara ska smita in i en akvarieaffär för att kolla in utbudet. Och sen träffa helt främmande människor och titta på räkor… Nej, då är gränsen nådd för länge sen.

Ta med en räkvän och gör en akvarierunda, det brukar jag och Bladet göra - jättetrevligt.

Kul att man kunde tipsa en RedbeeRäv som du om lite inköp!

Tack för alla suveräna länkar.

Vilka SulawesiSnäckor blev det?

Ja du
Alla tips är välkomna :wink:
Svart skal med svart kropp, det var i det första akvarium.

de är snygga:)

Här bilden
Skalet är inte i bästa skick men den kommer att ta sig hos mig

:thumbs::thumbs:

Och här är min Septaria Porcelina som jag köpte också i Uppsala, den längs mer till hö

En av dem som dog för oss var liknande i mönstret…