Trestegsfiltrering

Kanske en dum fråga för er som vet men som nybörjare är den viktig.

Jag har skaffat ett Fluval Edge som har ett ryggsäcksfilter innehållande tre komponenter.
Först i botten ett grövre foamfilter sedan ett aktivt kolfilter i påse och sist på toppen ett biofilter också i påse bestående av små keramikringar (makaroner) och den sista delen ska främja den nyttiga bakteritillväxten.

När jag söker på nätet så finns det ersättning till dessa tre komponenter och jag undrar följande, foamfiltret kan man väl krama ur och rengöra under vattenkranen eller ska det sitta kvar med sitt bakterieinnehåll?
Kolfiltret ska bytas ut var andra till var fjärde vecka, men jag ser att en del slänger ut detta efter uppstart och utnyttjar utrymmet till mera bio material.

Sista frågan behöver man byta biofiltret för det borde gå att tvätta även det.
Tanken var att fylla så stor del med ett bra biomedel t.ex. Eheim Substrat Pro i filterlådan.
Det sitter redan ett foamfilter på insuget för att öka bakteriefloran och hindra räklingar att sugas in i filtret.
Tacksam för svar!

Makaronerna ska du ta ur påsen. Kolfiltret är väl inte helt nödvändigt om du inte har massa järn och annat. Ett bra vattenberedningsmedel ska väl fixa den biten åt dig också. Så jag skulle trycka in med mer makaroner eller liknande. Det enda du borde rengöra är väl filtret vid insuget. Då det kan slamma igen lite. Annars kan du nog vänta väääldigt länge med att rengöra de andra filtrerna. Och då ska du nog bara rengöra en i taget. Dvs ta bara foamfiltret, rengöra någorlunda, inte kliniskt. Sedan vänta någon vecka(?) och ta nästa.

Makaronerna ligger i en nätpåse ska tilläggas.
Jag kommer nog att halvera det grövre foamet i trestegsfiltret och ta bort det aktiva kolet för att få plats med så mycket makaroner (bioringar) som möjligt.

Har någon erfarenhet av Eheims substrat Pro som ersättare till biokeramiksringarna?