För ett tag sen märkte jag att mina äppelsnäckor har “tappat” sina tentakler. På min blå snäcka ser dessutom skalet knasigt ut längst fram vid huvudet, det är typ genomskinligt. Vad kan vara fel?
Jag tror att det hände efter att jag släppt i mina kampfiskar, men det känns som att snäckornas tentakler vore för sega för kampfisken att bita av, och dom verkar dessutom inte alls vara intresserade av snäckorna.
När de bygger på skalet så är det mjukare just där och också lite genomskinligt, jag skulle tro att så är fallet med skalet.
Vad gäller antennerna så har ju snäckan på bilden kvar sina vad jag kan se, tappa antennerna har jag aldrig varit med om, där emot så kan dom dra in antennerna om fiskarna nafsar i dem, men kan du inte ladda upp en bild på en snäcka utan antenner?
Mina elefanter levde med antennerna ständigt indragna när jag hade svärdbärare i karet, även äppelsnäckorna gjorde så.
Tack för svaret:)
Det är sådär det ser ut på båda snäckorna, antar att det är som du säger att de har dem indragna hela tiden pga kampfiskarna. Men det är inget de far illa av alltså?
Neej, de vill bara ha sina antenner i fred, kan ju inte vara så roligt att ha fiskarna nafsande i dem hela tiden, men så länge kampfiskarna går kvar så kommer de inte att sträcka ut sina antenner mer än någon enstaka gång, men det brukar alltid sluta med att fiskarna ser det och då drar dom kvickt in dem igen. Mina hade aldrig antennerna ute tillslut:)!
Japp och det är ju ett finurligt knep att få vara i fred, mina elefanter drog in antennerna så att dom inte syntes alls, men äpplena ringlar i hop dem tätt mot huvudet, antagligen nyps det när fiskarna nafsar. Jag har bara småfisk i mina kar nu, svärdbärarna och scalarerna fick flytta när jag köpte mina snöflingeräkor:D!
Mina snäckor brukar ibland ha tentakler som gått av och är korta, men de växer tillbaka efter en tid. men på bilden håller snäckan sina tentackler indragna, troligtvis för att skydda dem mot fiskarna som peckoltia sa!
Ang. skalet som är tunnt kan de bero på många saker.
Om du rör i skalet, är de sprött så det går sönder eller segt och böjer sig som en nagel?
Är skalet tunnt och segt som en nagel så beror det troligtvis på att vattnet i akvariet är för mjukt!
Du kan snabbt höja hårdheten genom att sätta ner en sådan vit halvklotsformad weekendfodertablett. Dessa höjer hårdheten på vattnet mycket bra!
Har du något du tillsätter eller inredning/botten som gör vattnet hårt? Tex. kalksten eller kalkhaltigt bottensubstrat?