Hej. Denna veckan köpte jag ett begagnat akvarium på blocket som jag blev grundlurad på. Bland annat var det 30l mindre och btn bakgrunden som ingick hade gått sönder i mitten och ett hål ganska långt upp.
Mitt problem är att jag inte tror att jag kommer lyckas få helt tätt på sidorna eftersom den är ojämn och lite för kort. Dessutom finns hålet på cirka 10x4 cm. Jag vill inte att räkorna skall råka fastna bakom bakgrunden och inte kunna komma ut så jag vänder mig till er för råd och tips. Bör jag lägga riktigt tjocka strängar silikon runt om och sätta någpt slagt finmaskigt nät över hålet eller blir det bättre om jag låter det vara små glipor på vissa ställen så att räkorna kan ta sig både framför och bakom?
Jag har räksäkrat ett av mina filter med filtermatta (eheim aquacompact 60). Bytte ut det som följde med då jag tyckte att det var lite för stora hål.
Skrev lite omvänt där, menade 30ppi och inte 10ppi.
Jag har råkat ut för att räkorna har krypit in bakom en bakgrund o sen fastnat där… så jag gör inte om misstaget o köper en beg. akvarium med bakgrund utan att först silicona runt alla sidor om det skulle behövas.
Hoppas att du blir nöjd med karet…
Nu har jag lagt silikon runt om alla sidor och rejält med silikon. Jag har även tätat alla mindre hål så nu är det bara det stora kvar. Jag blir säkert nöjd men i fortsättningen köper jag egen bakgrund. Tackar för hjälpen allihop!
Det fanns bara grova filter i butiken men jag har lite plexiglas liggandes. Kan jag använda detta till hålet eller kan det komma gifter ifrån plexiglaset?
Plexi är inte giftigt samma som acryl kar. Flera nanokar är gjorda av det.
Silikon fäster inte så bra på det men du skall ju inte belasta den biten så det går nog bra ändå.