Trådalger, grrrrr!!!

Finns det verkligen inget sett att bli av med dessa fula alger som misspryder ett av mina kar???
I dag har jag rensat karet igen och tagit bort så mycket som möjligt men de kommer ju som alla vet tillbaks som ett brev på posten.
Jag hadde dessa fula alger i det andra karet också förut men efter att jag gjorde storstädning försvann de där och har ännu inte kommit tillbaks :o !!! Gjorde samma sak med detta kar men algerna är tydligen mycket envisare här, dom är kvar :twisted: :twisted: !!!
Det första karet köpte jag en stor fin mangroverot till som jag hittade i Storks zoo här i Göteborg men den var dyr kostade 500 kr men jag köpte den ändå :lol: :lol: , kan den ha något med att trådalgerna försvann :? ???
Vattnet blir ju brunfärgat en mycket lång tid framöver av den nya roten så det blir oftare vattenbyten i det karet, jag gillar inte när det färgas brunt för mycket det blir ju så mörkt i karet då, men en svag färgning tycker jag bara är snyggt :smiley: :smiley: !!!

Amanoräkor!
De tar en hel del av dem

Alla räkor ska ta dom.

Det låter bra, då får jag införskaffa ett gäng av dessa räkor :lol: :lol: :lol: !!!
Vad kostar dessa i inköp :? ???
Får ta det när lönen kommer denna månad, har shoppat lite för mycket nu så kassan är skral :roll: :roll: !!!
Mja, inte gör mina CR det i alla fall, men då gäller det inte de jag köpte av dej Arek för dom går ju i ett eget kar :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Amano är klart bättre på trådalger än crystals,de ligger på runt en 50 lapp i butik. Jag satte ner 5 st i ett 30 liters och på 1 vecka var alla alger borta. :slight_smile:

Hmmmm… blir många i ett 250 L kar det :roll: . Undrar om man kan köpa många till ett rabaterat pris, det räcker ju inte med 5 st amanoräkor???
Föresten, kan dom korsa sej med CR :? ???

Om du inte har räkor redan i karet så skulle jag köpa praktbarber de är super bra på just trådalger, de kan du ju ha ihop med dina guldfiskar sen när de rensat klart :smiley:

Barber är ju alltid bra på alger, men jag har 30 SR i karet så det fungerar inte, guppy äter ju också alger men tydligen inte trådalgerna :frowning: !

Kör ett vattenbyte i samband med “rensning” av tråd algerna så får du förhoppningsvis med en del sporer som annars sätter sig och gror.Det tar en tid men snart tar de slut.

Tack för tippsen :smiley: !!! Jag ska göra vattenbyte i kväll, ska till min undervisning i klarinettspel först :smiley: !
Får göra tätare vattenbyten så får vi se, har just rensat bort dom djävlarna men det är ju alltid lite kvar :twisted: :twisted: !!!

Ta med algerna dit…:slight_smile:

Dom är visserligen långa men om är nog svårspelade :lol: :lol: !!!