Gillar CR torv? Eftersom mitt pH var för högt lade jag i ca två deciliter torv i filtret och nu har pH sjunkit en del. Men är torv nyttigt för räkorna? Någon som har erfarenhet av CR och torv (eheim granulat)?
mvh clas
Jag har torv i karet med CR. Alltså direkt på substratet t o m. Så dem brukar pilla på torvklumparna efter mat.
ok tack det känns som att räkorna beter sig mer som räkor nu! de far runt mer och verkar “gladare” när pH har gått ner en del. Kanske ska blanda torv granulerna direkt i soilen nästa gång?!?
mvh clas
Fast torv tappar effekt förr eller senare. Så för din del blir det nog smidigare om du har en strumpa med torv i filtret istället.
Jag har sand med några torvpellets över så det är lätt att fiska upp med en håv.
Det sämsta är ju att torv färgar vattnet…
tycker kokta löv funkar bättre och rötter givetvis…
/ N
Seras torvpellets som jag använder nu färgar faktist inget alls. Fast jag har bara runt 1msk för 45l just nu.
fast det sänker ju inte pH lika bra som torv eller??
Nej det gör det inte om jag fattat det rätt…
Men du får brunt vatten under hela tiden torven är där…
Jag har oftast lyckats med ett antal rötter och lite eklöv på botten.
Men när jag hade diskus och scalarer hade jag torv…och då var det okej för att det fick karet att likna en flodbotten från Amazonas…
men till vanligt sällskapkar eller räkor gillar jag klart vatten…
Smaksak…
det funkar iallafall bra med torv!!! såg att den ena rosa hade rom! så fort pH:t gick ner så blev det en bra miljö!!
Okej!!! Gör som du Önskar!!!
Jag har inte sagt något annat!!!
Det var bara mina tankar!!!
(du gillar !!! va???)
Oj :shock: va det inte lite väl många tecken där?
Blev lite irriterad bara av alla dessa tecken…
Tycker bara att startar man en tråd borde man vara öppen för allas tankar…
Sen får man själv ta ställning till vad man tycker om det…
Borde vara hela tanken med ett Öppet Forum… :o
Men jag kan ha fel…det har hänt innan…
Diskutera gärna, det är meningen här på redbee
alla har definitivt inte samma åsikt som tur är.
Om en person använder lite för många tecken behöver inte nästa använda ännu fler.
Kan se att det var lite barnsligt…ber om ursäkt…
/N
Det är lugnt saken är glömd
Eftersom jag inte använder smileys så blir det lite många tecken… Kör precis som admin med torv granuler dock, inte sera utan eheim och visst det kanske färgar vattnet lite. Men det verkar inte vara så farligt. Anledningen till torven var just för att få ner pH:t, sedan har jag löv och alkottar och mangrove såklart.
mvh clas