Torv till botten?

Hejsan.

Jag var på väg att beställa ada aquasoil till mitt nya räkakvarium, men det blev lite strul med betalningen så det blev inte av. Dessutom har jag nu 2 st SS som går med rom, också kryllar det av små räkyngel, därför känns det onödigt att beställa dyrt från tyskland då det fungerar så bra.

Däremot så vill jag ha någon mörk botten i stil med aquasoil. Jag har en låda med sera super peat, som är någon torv och ser ut som aquasoil. skulle det fungera som bottenmaterial om jag kokar det så det inte färgar av sig så mycket? Det ska tydligen även sänka ph´t, vilket kanske är bra, men finns det några nackdelar med att använda det till botten?

Torvpellets som Seras är ju bara hårtpackad torv. Så, så fort du har den blötlagt längre tid så löser ju den upp sig och blir som blomjord. Det blir alltså väldigt flygigt med massa torvpartiklar som svävar runt.

Men det finns ju folk som håller på med killies som använder torv som bottenmaterial. Fast de har väl stora block som är lite hårdare packat. Nu kommer jag inte ihåg hur hårt Super Peat var, men man kan ju alltid testa i ett glas med vatten först.

Satt och funderade förrut om hur Aquasoil var gjord. Hittade några rykte om att den var gjord av torv blandat med nån lera, och sen så brändes den så den blev hård.

Faktiskt så kokade jag litegrann igår och satte sedan i ett glas för att se hur det håller ihop, och det är fortfarande i samma fasta form, självklart går det ju nypa sönder de små kulorna, men inte mycket lättare än när dem är torra.

Däremot så är det ju inte så kul om det börjar smulas sönder efter man använt det i akvariet i en månad.
Jag låter det stå en vecka och ser hur det håller ihop då.

Kanske någon som har använt detta till botten och har erfarenhet?

När man använder torv som bottenmaterial (till killies bl.a.) så kokar man bara vanlig naturell torv (inte pelleterad). Alltså inga hårda block, utan det är bara väldigt löst. Skulle säkert funka fint till räkor också, men det stora problemet är att det inte går att rengöra.

Då kommer jag med en liten fråga, kan man ha torv/bark blandningar som är till för tex reptiler? Där är det ju ganska stora bitar i… ?

Bark flyter för bra så jag tror nog du kommer ha ett helvete å få den att sjunka. Sen så ruttnar bark för eller senare.

Jag tror inte man ska testa bark. Det brukar ju komma från barrträd och dom innehåller terpentin om jag inte har helt fel? Kanske reptilbark är någonting annat, men kolla upp vad det är innan ni exprimenterar :wink: