Det märks att räkorna gillar eklöv, har snart bara “skelletet” kvar på lövet.
Finns det några andra löv man kan använda förutom eklöv ?
Bok, alm, lönn ?
Det märks att räkorna gillar eklöv, har snart bara “skelletet” kvar på lövet.
Finns det några andra löv man kan använda förutom eklöv ?
Bok, alm, lönn ?
Jag tycker ek och bok fungerar bäst. Jag brukar ta upp lövskeletten när dom är för trasiga och lägga ner nya. Men dom håller rätt länge.
Självklart åker lövet upp när det är “slut” alltså bara skelettet kvar… Inte ska dom små liven tugga på det hårda =D
Just precis
Fast det är mer att det blir så sunkigt när jag lämnar löven att helt brytas ner. Jag lägger in rätt mycket löv, eller mycket och mycket… i ett 120-liters kanske 15-20 löv åt gången. Men då har jag väldigt rent på växter på botten. Mossor trivs inte så bra hos mig så det är mest större Cryptocorynner och då passar löven på botten mellan bladskaften.
Jag är lite avundsjuk på alla som har så fina mossor.
Nja riktigt så många löv för inte mina dom bor ju bara i 30L änsålänge =D
Du får väl plantera lite marktäckande växter och låtsas att det är mossa
Jo jag har testat lite smått men det som fungerar bäst är olika cryptocoryner, och i det släktet finns rätt små sorter.
Rengör ni löven på något sätt innan ni lägger i dom i akvariet?
//Daniel!
Jag brukar doppa mina i kokande vatten ett par sekunder, Vissa häller varmt vatten över dom.
Något tror jag man måste göra mest för att döda stadens gifter som sitter på löven =/
är det ingen som har lust att plocka lite löv och skicka uppåt i sverige?
Det finns annars Indian Almond (Terminalia catappa)-löv att köpa på eBay. Kostar några öre styck. De finns i olika storlekar. De största är gigantiska och håller flera månader även om man har många räkor i karet.
Jag brukar koka de för att få bort färgen. Indian almond brukar färga vattnet väldigt mycket annars.
Det kan vi säkert ordna på något sätt, hur mycket skulle du vilja ha ?
jag har två akvarium som skulle behöva ha lite, så ett knippe på en 20-30 löv kanske om det skulle gå att få tag på?
Jag ska ha dig i tankarna nästa gång vi är ute i skog och mark =D
Jag har gett mina räkor eklöv men de bryr sig inte så
mkt, det var bara nyhetens behag en stund alla klättrade
på den men nu är det inte intressant längre.
Hur kan de gnaga på dessa löven, de verkar vara väldigt sega :lol:
Mvh Wilda
Jag kör med mandelblad
Me to =O)
Är det bättre med mandelblad, ek & bok är ju gratis och mandel kostar en slant.
Lat som man är så orkar man inte gå ut i det kalla vädret för att samla löv. Men annars funkar ek och bok lika bra.
Har gula räkor, körsbär, BP och blå babaulti.
Ingen av dom bryr sig om eklöven jag plockade alls.
Inte minsta intresse.
Är det fel på mina löv eller på räkorna?
Du kanske har skämt bort dem för mycket :lol: