Tolka vattenvärdestest

Hur ska man tolka värden man får vid en test.
Jag har tidigare kört med JBL teststickor som många påstår inte är korrekta.
Nu har jag skaffat Sera vätsketester och får då värden som jag inte tycker stämmer. Stickan visar ett Ph på 6,4 eller strax under medan Seras Ph visar 7,5.

Det skiljer högst avsevärt i mätningarna och jag har för mig att med Fluval Shrimpsoil i botten så ska Ph ligga mellan 6,2 och 6,6. För övrigt finns flera mangroverötter och ett mandelblad som ska hjälpa till att sänka Ph.
Kranvattnet har ett Ph på 7,5. Ett vattenbyte har just skett på ca.30% av totalvattenmängden som kan ha påverkat värden.

Övriga värden KH 3, GH 4, NO2 ej mätbart.

Jag kan bara säga att fluval shrimpsoil sänker inte ditt ph värde något nämnvärt om du inte har lågt kh värde i kranen… är själv sjukt frustrerad just nu pga detta…

Btw vad har du i kh värde i kranen?

M.V.H Linus

Skulle nog litat mer på seras dropptester än på en "sticka"som ska mäta en massa saker samtidigt…

Sen ska man också veta att de flesta s.k. aktiva soils mattas;de orkar inte sänka ph i all evighet.

Soilen lade jag i i mitten på December så den ska fortfarande vara potent. Flera har klagat på Seras tester och påstår att de inte är tillförlitliga. Jag tror nog att mitt Ph ligger mellan 6,5 och 6,8. det blir till att testa igen.

Själv kör jag med JBL:s 6,0-7,6 ph test,verkar tillförlitligt.Rekommenderas,prova med ett annat fabrikat.
Ger inte mycket för såna dära stickor…