Tips på sort

Hej har haft akvarium i många år nu men aldrig räkor. Startade ett 200 liters växtakvsrium för snart en månad sedan. Tänker köpa räkor men har lite frågor. Har läst en del och har förstått att räkor inte fixar nitrat, mäter regelbundet och det ser bra ut. Har mycket växter inklusive mossa så det borde passa inredningensmässigt

1. Vilken sort är bra att börja med körsbär? Gillar det röda crystal red eller röd rili är ju sjukt snygga

2. Var köper man bäst i Malmö trakten. Varit på. Zoogiganten och akvarietjänst men tyckte att de knappt hade några.

3. Hur många bör jag ha i 200 liter? Vill att det ska vara ett gäng.

4. Finns det någon trevlig l mal som passar somsällskap

Björn

Jag skulle rekomendera att börja med röd rili (eller någon annan färg) som ju är av släktet Neocaridina, jag har större lycka i att hålla dessa i liv och får massor av räklingar än med dom Crystal som jag försöker med. Se bara till att inte blanda olika färger/mönster av Neocaridina då finns risken att det efter några generationer bara är en grå/grön massa kvar.

Bor inte själv i Malmö, men jag brukar köpa av personer här på forumet, jag har även köpt från “Rendo-Shrimp” och var super nöjd med leveransen.

Massor, men börja med minst 10-12 st, inte färre, om det vore jag så skulle jag börja med “två” set om 10, alltså 20 stycken.

Den enda som jag hört är helt “räk säker” är Otocinclus vestitus, Dvärgotocinclus, finns säkert flera, men har ingen egen erfarenhet.

Cheers

Tack för svar. Blir 20 st röd körsbär till att börja me
Lmal får vänta.

Björn

Hej!

Jag bor i Malmö och har en del sorter du kan kika på om du vill. Alla mina räkor går i vanligt kranvatten och är tåliga. Vissa sorter vill ha lite lägre ph men det fixar man lätt med lite mangroverötter och mandelblad.

Skicka mig ett pm om du inte redan handlat räkor