Tips på fiskar!?

Är de någon som har tips på trevliga fiskar som är tåliga och lever länga? Har haft guppy och dom blev ofta sjuka och dog… Just nu så har jag ett 100 l akvarie med en Dvärgklogroda och några ålar, så jag vill ha några som går ihopa med dom :slight_smile: Tack på förhand! :slight_smile:

Endlersguppy är betydligt tåligare än vanliga färgglada med stora fenor.

Ja de e dom men jag har även haft några sånna, men jag vill ha fiskar som lever i mer än typ 5 år :slight_smile:

Half banded spinny eel helt klart, Macrognathus circumcinctus

Underbart djur

långsträckt pansarmal och någon Syndontis mal väldigt trevliga djur! :slight_smile:

Dem flesta tetra lever länge , svärfar hade en sorgmanteltetra som han hade i 13 år…
Finns massor fina (kardinal, svart, KONGO (favvo) osv)

Kongotetran är vacker men lite väl stor för ett 100L kar då det är en stimfisk som alla tetror är, men den är även min favorit fast jag inte har den nu:)

Ju större fiskar desto mindre ser även karet ut så jag skulle rekommendera kardinaltetror eller sorgmantelstetror m.m. i den storleken :smiley:

Rosentetror (Hyphessobrycon rosaceus) e vackra, stimmar fint och är inte alls skygga.
Blir ca 4 cm så köp ett tiotal så kommer de trivas. Hornbach har dessa till bra pris om du har nära till ett sånt.

Har haft kardinalteror men de va inga favoriter direkt och dom och de vanliga är rätt känsliga fiskar :confused: sorgmanteltetror har min pappa i ett av sina akvarium :slight_smile:

bara jag som inte är ett fan utav 2cm fiskar…? :open_mouth:

Eller varför inte ett stim av Pseudomugli gertrudae eller P. signiferi det är simglada jättevackra fiskar, mina gertrudae har lekt och nu har de små bebbar med blå ögon i karet som jag försökt fota utan resultat, kameran verkar ha problem med att fokusera med de där blå ögonen på en pytteliten bebbe:lol:

Dom va jätte fina, men e inte dom rätt små och är lite som guppys? Vill ha lite större fiskar :slight_smile:

Gertrudae är liten den är 3 cm ungefär och signiferi blir större upp emot 5 cm:)

Hur stora fiskar har du tänkt dej då?, du får ju anpassa storleken efter akvariet som bara är 100L:)

Det finns större regnbågsfiskar med:)

Asså jag vill ju inte ha jätte stora, jag får ju se vad jag kan ha i mitt akvarie men jag vill inte ha så många fiskar. Vill ha lite större som simmar lite överallt :slight_smile:

Då ska du nog inte ha någon stimfisk utan någon som lever i par stimfiskar behöver vara många minimum 10 st helst fler. Någon liten dvärgciklid då, det finns ju jättemånga vackra arter vill du ha en något större lugn firre så är denna väldigt vacker Aequidens dorsiger den är lugn och snäll äter inte växter men den kan bli upp emot 10 cm ett lekpar skulle nog fungera, jag är själv väldigt förtjust i dessa ciklider:D