Test: Räkor i sällskapskar.

Har länge funderat på hur räkor kan klara sig i ett sällskapskar med lite blandad fisk men har inte vågat testat sen jag såg några gula körsbär bli slitna i bitar av mina regnbågar… :shock:

I dagsläget har de stora regnbågarna flyttat in i ett 350 liters och istället går det små trådfenor, galaxys samt div malar i burken. (Ancistrus, L-201 och panda corys.) Den är för övrigt på 110 liter. Så idag när jag o killen hämtade 2 nanos som han ska starta upp (en ny räknörd rekryterad till hobbyn… :P) så köpte jag med 9 sakuras som ska bli testpiloter. Att de inte blir uppätna är jag säker på, det intressanta är om det lyckas överleva några småttingar.

Det aktuella karet. Hyffsat mkt grönt som de kan gömma sig i.

En av nykomlingarna hälsar på en gammal amano…

Några överlever nog av räklingarna, de som troligen kommer att ta mest räklingar är galaxyna som ju gärna håller till ifrån mitten och till botten av karet, men du har ju gott om växter och gömställen:D

Gömställen borde det finnas gott om. Om sanningen ska fram blev jag nog extra pushad när vi tog med lillgrabben på aquaria idag som påskutflykt och där såg hundratals körsbär i en tank med redtail och vad det nu var mer.

Funderar faktiskt på att flytta/sälja galaxyn… men får se hur jag gör.

Ja galaxyn är mycket vacker men en mycket matglad och glupsk liten firre, hade ett litet stim i mitt 110L hörnkar blev nästan ingen räkling som överlevde:)

Undrar hur trådfenorna är mot räklingar. De har ju så yttepytte små munnar så jag får smula sönder maten totalt om de ska ha en chans att käka. Det som kan va tur är att galaxyn har sina 2 favoritplatser som de sällan lämnar, om räklingarna inte håller sig där så borde det gå. Eller om de gömmer sig i najasen som täcker hela baksidan av ena roten.

Only time will tell. Om de nu ens vill föröka sig där. Det vet man ju inte…

Många säger att trådfenorna är räksäkra :smiley: Själv har jag inte vågat testa :wink:

Tror de flesta små regnbågsfiskar är rätt räksäkra faktiskt:)

Som dom säger allt som går in i munnen äter dom. Mina två Oskar åt upp allt i sin väg :slight_smile:

Haha. Jo en viss skillnad på Oscars o galaxys. :wink: en vuxen Oscar kan ju nästan äta upp mig o oxå! :wink:

Galaxy som sagt ingen bra kombination med räkvalpar.Men med mycket mossa kan det gå.Några bitar filtermatta gömda bakom någon rot kan också hjälpa

Jag testade bitar av filtermatta i mitt 50L kökskar med guppy, det hjälpte inte, men i 60L karet med guppy och WP blev det tillökning när det var fullt av trådalger, jag vet inte så snyggt men effektivt om man vill ha räklingar i karet som klarar sej:lol:

Jag är en guppynörd kan inte leva utan dessa vackra fiskar och då menar jag inte zooguppys:D

Jag har haft ett större sällskapsskar med både BP och Amanos utan problem. Och just för att jag hade massor av växter i karet funkade det.
Fiskarna var Zebra botier, Dolkstygnstetror XXL, Rosenstetror, Glasrödfenstetror, Glödbandstetror, Kejsartetror, Ancistrus och Ottosar.

Ingen utav räksorterna var särskilt rädda för fiskarna. Amanosarna jagade faktiskt väck Botierna från maten flertal gånger.
Jag säger inte att det är fritt fram att prova vad som helst, men matar man ordentligt, har knökfullt med växter så funkar det faktiskt riktigt bra.
En stor fördel med detta är att räkstammen blir stark. Endast de friska och snabba överlever. Samt de sjuka och svaga blir naturlig mat och jakt för de fiskar som hinner först.

Haha, ja amanos klarar det mesta! har haft de med många stora fiskar och de har alltid klarat sig. Kaxiga rackare som gärna snor mat mitt framför fiskarnas ögon!