Nu har några av mina Blue bolt och kingkong bara dagar kvar tills de skal släppa sina räklingar. Jag har mist för många innan, förmodligen har dom inte hittat mat. Därför sätter jag nu honorna i breeding boxes som är avdelade i 3 fack. Fick inte plats med alla bara, så 1 bolt och minst 1 kingkong går kvar i stora karet, får chansa på att dom klarar sig .
Intressant att se hur det går!
Ett tips inför framtiden kan vara att hela tiden ha igång breeding boxen för att få microflora som växer på väggarna som är bra mat till räklingarna.
Sen skulle jag lagt i eklöv till dem också. Jag har märkt att jag haft sämre överlevnad på räklingar i de kar där de inte haft tillgång till löv
Jag kunde inte låta bli att fånga upp dom andra 2 också nu i eftermiddag och sätta i en breedingbox till. Det var en Blue Bolt och en Kingkong till som gick med ägg. Så totalt 3 BB och 3 KK nu i boxarna. Bra idé med att låta boxarna gå och få microflora, kruxet är bara att jag inte kommer åt att greja i huvudkaret när dom sitter där. Jag skall prova med några eklöv i varje fack också Lasse, plus pulvermatning.
Tror inte det spelar någon större roll var den sitter. Bara den sitter kopplad till en vattenbehållare så bör det bildas microflora i dem. Sedan kan du ju bara flytta dem till det karet där du har räkor som ska i ![]()
Breeding boxen är som sagt riktigt grym till räkor! Har läst om flera riktigt grymma asiater som använder dem till urvalsodlingen. De parar ihop sin bästa hona med sin bästa hane i boxen och låter dem gå där tills honan blir med rom. Då flyttar hanen tillbaks till karet medan honan får gå där till hon släppt räklingarna.
Precis så vet jag att Keller här på forumet har gjort, han fick en stor kasse och en liten av mig första gången jag tog hem kassarna till försäljning i min webshop. Jag har inte själv använt mina till räkor förrän idag, bara till mina malyngel.
boxarna ser ju intressanta ut:)
har ett clown par som lägger ungar hela tiden men dom åker in i systemet
direkt.
lägger en beställning inom kort!
Kan berätta att 1 kingkong släppt lite räklingar idag, såg några stycken som satt i javamossan.