Temperatur + Körsbärsräkor

Vilka temperaturer tål körsbärsräkor?
Går de att skicka vid 2 + grader?

Jag fick räkor idag, alla var levande.
Det var packat i 3 cm frigolite och lite stoppning runt ingen heatpack var med.
Det var mycket välpackat

Nyfiken fråga, vart hade du beställt då ifrån?

Jag köpte av Peter Haack helt suveränt packeterat.

Tror Ni att det går att skicka körsbärsräkor i ett vadderat kuvert som är fyllt med tidningspapper runt?

Nej å åter nej
Det är levande varelser och vadderat kuvert håller definitivt inte.
Det kostar bara 11kr extra (skrymmande) om du packar det riktigt i en frigolite låda.

Samt har det lite med vikten att göra med och storleken på kartongen men det lilla extra man betalar i dyrare frakt är oftast en human kostnad för att få hem levande djur, dock hjälper det inte alltid ens med det =O(.

Numer kan ju även privatpersoner skicka paket med DHL. Kanske kan vara något? http://www.servicepoint.se/

Fasiken vad nice det får jag kika mer på… Tack Eurydike

Har fått hem ancistrus malar i vadderat kuvert två gånger och alla 13 malarna lever.

Men då var det lite varmare.

Malarna var skickade i plastpåse.

Givetvis kan man ha tur ibland.
Men fundera lite på att göra ett besök där de hanterar posten så kommer nog du inte att fundera på vadderade kuvert. De går på breven ibland och ett vadderat kuvert kan ju hamna under ett tungt paket.
Jag tror inte någon seriös säljare packar sina räkor eller fiskar i ett vadderat kuvert.

TÄNK PÅ ATT DET ÄR LEVANDE varelser

Har skickat i vadderat kuvert 20 tals gånger, har funkat fint alla gånger hittils.

Skickar man i vadderat kuvert så skickar man i petflaska, och de lär ju vara mer hållbar än frigolitlåda. Det enda problemet då är väl kylan, men kuvertet kommer ju inte direkt ligga ute, men vet ju inte heller vad de har för temperatur i sina terminaler, men lär ju inte direkt vara minusgrader.

Jag räknade med att de bara låg i en plastpåse, men han kanske menade en flaska då är det ju ok i så fall.

Jag vet hur paketen hanteras på terminalerna och det är lika på alla fraktbolag utom bussgods. De i princip slängs upp på ett rullband där de mäts och vägs sen slängs de ner i vagnar. Paketen ska vara packade så att de klarar ett dropp på 1,2meter…dvs om de trillar av bandet. I de här vagnarna ligger allt lösgods huller om buller, de som ska till samma destination då.

Alltså vadderat kuvert bara, även om det ligger i petflaska, skulle jag aldrig skicka levande djur i. Det finns en anledning att varken Posten, DHL eller Bussgods tillåter att man skickar levande varelser.
Sen att man gör det ändå är väl på egen risk men då får man ju packa så det klarar den hantering det faktiskt utsätts för.

Vad är det för låda med frigolit?

Fick från plantswap räkor i en sådan i förrgår.
Han hade limmat ihop 3 cm tjock frigolit som en låda och packat i en kartong.
I denna var räkorna i plastpåse och lite stötdämpande tidningspapper runt.
Proffsigt värre och räkorna trivs utmärkt idag.

Vad kostade frakten för den?

Vi skicka som paket med mottagningskvitto, då kan man se var paketet befinner sig, max 3kg kostar 140kr.
Vill du skicka det som brev det går faktiskt att göra med paket också se storlekar på posten.se
Men då kostar det för max 2 kg och det bör man klara i vikt 77 kr. Då får man inget kvitto på var det befinner sig men å andra sidan så får man ju hämta det på postens utlämningsställe också.

okej, tack för svaret!

=)