Temperatur för mina nya crystalräkor

Hej!

Jag väntar in leveranser från duktiga odlare här på reedbee. Min akvariehylla står i källaren som är rätt kylig. Detta är nog bra för det blir inte speciellt varmt ens under värmeböljor.

Min fundering: Jag har några små doppvärmare på 10W. Just nu klarar en sån värmare bara att hålla 17-18 grader. jag stoppade då i en till och nu ligger temperaturen på 19 grader på morgonen och stiger sakta under dagen till 20,5 grader.
Det jag läst mig till ska man hålla temperaturen under 25-26 grader för optimal trivsel. Jag har större doppvärmare att stoppa i men fast jag har två värmare nu tar dessa mindre plats än min lilla jäger.

Har tre alternativ: Ha denna lösning. Byta till större doppvärmare (tar mycket plats). Stoppa in min sista minivärmare (börjar nu även detta bli lite klumpigt)

Vilken temperatur rekommenderar ni till lite bättre graderade crystals?

Hur skulle ni göra?

Mvh
Daniel

20 grader låter perfekt i mina öron:)

Hej,

I mina kar så har jag mellan 22-25 grader. Räkorna mår helt ok.

Det som ororar mig som jobbar med hus (fukt, mögel) är att du inte har det varmare i källaren.
I mitt tycke (arbetsskadad) så bör temperaturen i källaren var minst 20 grader året om. Detta för att undvika fukt och kondensporblem speciellt sommartid.
Så om jag hade varit i ditt ställe, så hade jag satt igång värmen alt sätta in ett el-element i rummet där du har akvarierna och strunta i doppvärmarna.
Värmen i källaren kommer huset tillgodo både energimässigt och boendemiljömässigt, så det är bara att brassa på :slight_smile:

Mvh
Tony

19-20 är en fin temp för Crystals :slight_smile:
Jag hade ett 8kantigt kar för något år sedan som stod vintertid vid ett dragigt fönster, tempen var tidvis nere på 16 grader i den baljan och där blev massvis med smått. Det är värre uppåt över 25-26 och det kan gå illa

Men hur e det med dina Blåtigers då ? Vill de har det varmare än vanliga Cr ?
Står i din annons-"De går i temperatur runt 25 grader "- Kanske lite mer frusna om tassarna ?! :slight_smile:

Dem har jag inte testat i kallare vatten, tror inte det är någon fara på temp från 20 men som sagt inget jag testat.

Mmm…De tillhör ju samma “familj”,så rent teoretiskt borde det ju gå ?

Får nog skruva upp termostaten på min doppis ett snäpp…

Tack för svaren!

Då låter jag det vara som det är.

Tony visst har du rätt att det blir lite kondens vid varmare ute temperatur. Mitt hus är en riktigt energitjuv. Förhoppningsvis kan vi lösa det i samband med framtida utbyggnad. Nu väntar vi på detaljplan ska klubbas. Har kört avfuktare än så länge.