TDS ?!

Ja,vad e detta ? Det tjabbas rätt friskt om det på en del utländska forum,men vad är det ?

Tror att det står för : Total Dissolved Solids…Nån med en :idea: som kan sprida lite ljus ?

Turbo Diesel Sport kanske :slight_smile:

TDS or Total Dissolved Solids. This refers to the amount of dissolved ions, minerals, salts, metals and other chemicals in water. The amount is expressed in mg/L or parts per million (ppm).
Pure water has virtually no conductivity of electricity. But the more TDS rises in water the greater the conductivity of the water becomes to electricity and so the value of TDS can be measured and expressed by a electronic device (called a TDS or EC (Electrical conductivity) Meter) which passes a minute current through it and gives you a readout which is in mg/L or ppm. This reading is directly related to the purity of the water. So the higher the reading the more solids are dissolved in the water.

Finns mer att googla om detta ämne.

Heehehe…kul Janne ! :roll: ( torr humor ! :lol: ) Förstår att man kan söka på det…men är det nån härinne som mäter det ?!?

Mäter konduktiviteten ibland, fattar inte varför de måste trixa med begrepp som TDS. Tror det är något bredare än konduktiviteten.

Jag lånar Patriks mätare i bland och kollar jag med. Inte för att jag märkt någon skillnad på att ett visst konduktivitets tal (eller vad det) skulle påverka räkorna åt det ena eller andra hållet men det är intressant att veta.

Inget man behöver ha större koll på ?
Vatten-nojjig som man är ! :?

Beror på. Vid fiskodling är det en hel del som använder ledningstalet/konduktiviteten som indikator. En del fiskars rom kläcker inte om konduktiviteten är för hög. Ofta, men inte alltid, är det så att ett högre ledningstal även innebär hårdare vatten samt högre pH. Där ligger också kruxet med ledningstalet - det talar bara om hur mycket joner det totalt finns i vattnet, säger inte ett smack om vilka joner det är. Helt rent vatten har det lägsta ledningstalet, liknar sådant man får från osmosfilter (osmosfilter brukar dock släppa igenom lite, så man hamnar sällan på 0, eller egentligen omätbart för det instrument man har). Hårdare eller surare vatten innehåller mer joner, därmed ökar ledningsförmågan.

Det är iof inte samma sak, men det brukar vara enklare (och räcka alldeles utmärkt) att mäta pH/KH. Gör inte grejerna krångligare än de är… snart ska det väl mätas redox också, var ju poppis för ett antal år sedan. :wink:

Tack Patrik ! Nää mäta redox har jag inte på agendan,men hur va det nu;ju högre kh ju bättre ph stabilitet alltså det “buffrar” bättre eller har jag det helt om bakfoten !!! Tror jag har gjort ett avläsningsfel på mitt kh test…:roll:

Mm, har du KH (eller egentligen alkalinitet, det är vad testet mäter) så blir pH stabilare. Handlar om kolsyra- eller karbonatsystemet. Jag lägger mig sällan på ett KH under 3, det är då det kan bli pH-krasch.

Mätte precis,ligger på stadiga 6 (KH alltså !) Det som förbryllar är ph i det karet, under 7 (!) Har nog aldrig hänt förr !

Det kan va att vattenverket här vintertid antagligen byter eller blandar vatten från 2 täckter…Förr mätte jag aldrig under 7 i ph.
Undantag när jag körde med (Den förhatliga ! :lol: ) shrimpsoilen…Men då försvann även kh…
Tror på ett litet högre kh värde…så ph håller sig stabilt.

Sen hur räkorna påverkas har jag inte en aning om…:roll: