Tappade vita färgen?

Köpte för ett litet tag sedan CR “tigertand” som var jättefina, och nu när de levt ett tag hos mig så har ca 80% utav dem förlorat den vita färgen.

Jag kör delvattenbyte varje vecka med 30% och tillsätter jättelite Tetra Aquasafe, Amtra Clean. Tillsätter också Mineralpulver (från Johnny) ca 1/3 utav ett kryddmått till ett avarie på 18L, är det för mycket kanske?

Har ca 7 i pH

Matar lite varierat (max 1/dag) med ärtor, Tropical shrimp sticks, Biomax vuxenfoder och Biomax white pellet.

Vad är det för fel? :frowning:

du menar att dess skal tappar färgen och blir genomskinliga vid de vita delarna?

Inget jag sett på mina ännu men det kanske kommer med ålder hur stora är dessa?

Har du bild på dem från då du köpte dem och hur de ser ut nu?

Jag matar med Biomax medium/large/baby samt white och enzymerna, jag har ngra andra grejer med från min leverantör som används vid VB(luktar konstigt) men är till för att ge snabb och verksamma bakterier vid VB då man har yngel.
och jag har alltid lite Bentonit calsium i mina kar vid VB ca 1/3 dels biomaxmått det är väl 1/3 kryddmått…

Japp, genomskinligt har det blivit.

De är halvvuxna typ (ca 1,5-2cm). Köptes för ca 3 veckor sedan.

VB?
Bentonit calsium?

Jag skall ta en bild nu, lägger upp den direkt…

VB=vattenbyte
Bentonit lera med calsium används hos en del odlare då bentonit lera har en helande och en renade effekt på fiskar och manniskor med =O)

Här kommer bilderna…

Okey :slight_smile:

Vad har Mineralpulvret jag har för egenskaper?

Amtra Clean jag använder vid VB har funktionen:

“förstärker vattnets självrengörande process med mycket koncentrerade, naturliga mikroorganismer…”

Är detta liknande de “verksamma bakterier” eller är det två helt olika saker?

Hmm det är ju ändå ganska unga, de borde inte tappa färgen så tidigt…
Att räkorna får lite kraftigare vitt i fläckar det är nog mer normalt än de tappar som dina gjort…

Okey :slight_smile:

Vad har Mineralpulvret jag har för egenskaper?[/quote]
Mineralpulvret vet jag inte men det vet nog johnny.

Amtra Clean jag använder vid VB har funktionen:

“förstärker vattnets självrengörande process med mycket koncentrerade, naturliga mikroorganismer…”

Är detta liknande de “verksamma bakterier” eller är det två helt olika saker?[/quote]
Det är nog två oilka saker, detta jag använder är ngt som nästan luktar ägg men innehåller örter och annat gottigt, typ vatten växter, och örter som lever när vattendragen där räkorna trivs(sägs det från leverantören, kan ju vara sketen smörblomma med) ivf så gör det vattnet lite grönt och man ser räkorna blir tills sig lite och gör många “flygningar”.

Mätte tempen nu, ligger på ca 26,5. Är det för högt?

Konstigt, jag har inge värmare. Bara filter och en lågenergilampa. Och tempen i rummet är på ca 25.
Måste vara filtret och lampan tillsammans som avger lite värme…

Att räkor tappar färg kan bero på antingen att vattenkvalitén inte är tillräckligt bra eller temp kan också spela en roll. Det är för övrigt inte så bra att du byter så mycket vatten. Ifall man inte har jätte hög biobelastning i akvariet så räcker det mesta gångerna att man toppar upp med vatten som har avdunstat.

Sedan har jag iaf märkt på vissa räkor som ser mindre snygga ut kan tappa färg med åldern.

OJ, oopppss… råka skriva fel i början, jag menade 30% (har nu redigerat där uppe också)delvattenbyte varje vecka och inte 70% (råka få hjärnsläpp just vid tillfället jag skrev ahahahahahahah)

30% är väl ju okey?