Tål räkor medicin?

Ja har ett akvarium med mouintan rock räka och undrar om ja kan stoppa i medicin där utan att den blir skadad för ja har guppy där med å dom har svamp??? har testat med salt men funkar inte
MVH/Lina

Svara gärna också titta inte bara

Om man inte vet så är det inte stor ide att säga något heller.

Jag skulle inte våga ha i någon medicin i akvariet.

Räkor brukar vara ganska känsliga.

Jag skulle inte heller våga medicinera när det finns räkor. Om det finns möjlighet så skulle jag flytta antingen fiskarna eller räkorna när du ska medicinera.

Kan ej uttala mig om alla sorters/typer av medicin men, på TETRA’s Fungitop (speciellt framtagen mot svamp) så står det med klartext…

Warning: If shrimps are present please don’t use this product.

… med andra ord, så bör du ej använda läkemedlet i akvariet om du har räkor.

Hur många Guppys? Hur många räkor? Hur stort är akvariet i liter?

Ja du de kanske är 10 guppy och ett 70l akvarium :slight_smile:
MVH/Lina

plocka upp räkorna till ett annat kar sen behandlar du dina Guppyn.

Nu vet jag inte hur länge medicinen ska verka, men kan man inte plocka upp fiskarna istället och låta de simma i ett kärl eller kanske köpa en petbox i djuraffären och medicinera de på det sättet?

Risken är ju att smittan finns kvar i vattnet då hon släpper ner dom där igen.

En dos utav TETRA’s medicin skall ha hjälpt inom max 5 dagar, om ej så föreslås ytterligare dosering.

Det finns ingen lätt lösning på ditt problem tyvärr…

Jag håller med. Så skulle jag ha gjort för att eliminera smitta i akvariet. Svampsporer brukar vara rätt livskraftiga och svälter inte ihjäl som bakterier, parasiter etc när det inte finns värddjur.

Svara gärna också titta inte bara[/quote]
Lite konstigt skrivet tycker jag. Om du sätter en rubrik som inte berättar någonting om din fråga så klickar man upp frågan och läser. Kan man sen inte svara så hoppar man vidare i forumet.
Jag menar inget illa alls utan vill bara ge en förklaring till varför frågor ibland inte får svar fast många läser :slight_smile:

Det är nog mitt jobb att kontrollera alla trådar, fast jag föredrar att ni skriver en bra rubrik redan från början.